Wat is zoekmachine optimalisatie precies? De 12 meest voorkomende SEO fouten Zijn er nog andere SEO optimalisaties die ik kan doorvoeren? Wil je de technische staat van jouw website analyseren?

SEO, of zoekmachine optimalisatie, is het proces van het verbeteren van de positie van een website in Google. Een hogere ranking betekent dat meer mensen je website zien als ze een zoekopdracht uitvoeren. Dit kan resulteren in meer organisch verkeer en, uiteindelijk, meer klanten.

SEO is echter niet gemakkelijk. Er zijn veel dingen die je moet doen om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Een enkele fout kan je rankings al schaden.

In dit artikel bespreken we enkele van de meest gemaakte SEO fouten en hoe je ze kunt voorkomen of verhelpen.

Wat is zoekmachine optimalisatie precies?

SEO (Search Engine Optimization) is de optimalisatie van een webpagina of website met als doel om een hogere positie in de resultaten van Google te krijgen. Zoekmachine optimalisatie omvat het verhogen van de kwaliteit en kwantiteit van het verkeer naar je website via organische zoekmachineresultaten.

SEO omvat zowel on-page als off-page activiteiten, van codering en het schrijven van goede content tot linkbuilding en social media promotie.

Lees verder over de voor- en nadelen van SEO of zet direct een succesvolle SEO-campagne op om meer organisch verkeer naar je website toe te trekken.

De 12 meest voorkomende SEO fouten

SEO is een ongelooflijk belangrijk onderdeel van elke online marketing strategie. Helaas maken veel bedrijven SEO fouten. Dat kan leiden tot minder goede vindbaarheid en verloren verkeer.

Hieronder bespreken we 12 veelgemaakte SEO fouten, zodat jij deze niet hoeft te maken.

1. Geen focus zoekwoorden in de inhoud

Een van de belangrijkste aspecten van SEO is het kiezen van en optimaliseren voor de juiste zoekwoorden. Deze zoekwoorden gebruik je in de titels, tekst, afbeeldingen, title tag en meta omschrijving, zodat zoekmachines de inhoud beter kunnen begrijpen.

Paginatitels zijn een van de belangrijkste elementen voor SEO. Een goede titel bevat het focus zoekwoord. Afhankelijk van waar je over schrijft, kun je ook een secundair zoekwoord, merknaam of locatie (voor lokale SEO) in de titel opnemen.

Lees verder in onze complete gids over on-page SEO om meer te leren over dit soort optimalisaties.

2. Ontbrekende alt tag

Zoekmachines crawlen niet alleen de tekst op een website. Ze crawlen ook afbeeldingen.

Dat betekent dat het belangrijk is om alt tekst (alternatieve teksten) toe te voegen aan elke afbeelding die je op je website gebruikt.

De alt tag is een beschrijving van de afbeelding waarin vaak het focus zoekwoord wordt genoemd.

3. Slechte meta tags

Metatags, zoals de meta title en meta description, zijn ook ongelooflijk belangrijk voor SEO. Meta tags omvatten de informatie die zoekmachines in de resultaten weergeven. Een goede titel en meta omschrijving zorgen voor een hogere click through rate om meer bezoekers naar je website te trekken.

Een title tag moet, net als een paginatitel, het primaire zoekwoord bevatten en nauwkeurig de content op de pagina beschrijven.

Meta descriptions geven een korte samenvatting van de pagina. Een meta description bevat het belangrijkste zoekwoord en geeft een nauwkeurige beschrijving van de inhoud van de pagina.

Title tag & meta description - on page seo
Voorbeeld van een meta title en meta description van Leadi in de Google zoekresultaten.

4. Duplicate content

Een van de meest onopgemerkte SEO fouten is duplicate content, of, dubbele inhoud. Het ontstaat wanneer dezelfde content meer dan eens op je website voorkomt of op verschillende websites wordt gepubliceerd.

Google herkent duplicate content. Ze bestraffen websites die teveel van deze SEO fouten maken.

Dubbele inhoud kan allerlei problemen veroorzaken, van lagere rankings tot het volledig verwijderd worden uit de organische zoekresultaten. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat elke pagina van een website unieke content bevat.

5. Geen canonical links

Wil je toch dubbele content op je website gebruiken, pas dan canonical tags toe.

Canonieke tags zijn HTML-elementen die zoekmachines vertellen welke versie van een pagina moet worden geïndexeerd. In een canonical tag geef je aan welke pagina de hoofdpagina is en welke pagina’s duplicates zijn.

Het is belangrijk dat je deze tags correct gebruikt, anders kunnen je resultaten eronder lijden. Canonieke tags moeten verwijzen naar de versie van de pagina die zoekmachines moet indexeren en die je wilt ranken.

6. Gebrek aan interne links

Interne links, of hyperlinks, die verwijzen naar andere pagina’s op je eigen website, zijn essentieel voor SEO. Een goede interne linkstructuur met de juiste anchor tekst maakt het voor zoekmachines gemakkelijker om de inhoud te crawlen en te indexeren. Ze helpen bezoekers ook makkelijker door je website te navigeren

Bovendien bieden interne links de crawlers van zoekmachines context en helpen ze de content beter te begrijpen. Dit kan de ranking en zichtbaarheid in zoekresultaten verbeteren. Daarom moet je altijd relevante interne links toevoegen wanneer je nieuwe inhoud publiceert

Goede vs slechte site structuur voor het optimaliseren van technische seo
Voorbeeld van het goed toepassen van interne links om crawlers duidelijk te maken waar content over gaat.

7. Slechte laadsnelheid van pagina’s

Langzame websites zijn een van de meest voorkomende SEO fouten. Laadsnelheden van pagina’s kunnen een enorme impact hebben op SEO.

Als het laden van een pagina te lang duurt, kunnen bezoekers gefrustreerd raken en de pagina verlaten voordat ze ook maar iets van de inhoud hebben gezien. Zoekmachine algoritmes houden hier rekening mee bij het ranken van pagina’s in organische zoekresultaten.

Om pagina’s sneller te laden, moet je afbeeldingen optimaliseren en het aantal plugins of scripts op je website tot een minimum beperken. Gebruik caching technieken, optimaliseer code en verklein bestanden.

8. Weinig of slechte backlinks

Iedere SEO strategie zou zich moeten richten op het verbeteren van de autoriteit. Backlinks, of inkomende links van andere websites, zijn essentieel voor off-page SEO. Ze laten aan zoekmachines zien dat een website populair en relevant is.

Het resultaat is dat websites met meer backlinks hoger scoren in de zoekresultaten. Om het aantal externe links te verhogen, kun je andere websites benaderen en hen vragen naar de inhoud op jouw website te linken.

Om ervoor te zorgen dat de backlinks die je ontvangt van hoge kwaliteit zijn, moet je ervoor zorgen dat ze afkomstig zijn van gerenommeerde bronnen. Externe links van lage kwaliteit kunnen je rankings namelijk juist schaden. Wees je er dus altijd bewust van waar backlinks vandaan komen.

9. Pagina-inhoud van lage kwaliteit

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat de inhoud van je website van hoge kwaliteit is. Zoekmachines houden voor het ranken rekening met de kwaliteit en relevantie van de inhoud van een pagina.

SEO fouten als lage kwaliteit van content kunnen leiden tot lagere rankings of zelfs volledige verwijdering uit de zoekresultaten.

Om nieuwe content van goede kwaliteit te creëren, moet je ervoor zorgen dat je relevante zoekwoorden gebruikt en correcte informatie publiceert. Houd zinnen kort en eenvoudig, zodat bezoekers teksten makkelijk kunnen conusmeren.

Lees verder in onze gids “In 8 stappen perfecte SEO teksten schrijven” voor meer tips en tricks.

10. Meerdere H1 tags

Het gebruik van meerdere H1-tags op één pagina kan de SEO beïnvloeden. Dat komt omdat zoekmachines een H1-tag zien als de titel van een pagina. Meerdere titels kunnen verwarrend zijn voor algoritmen.

Maak correct gebruik van H1-tags, door er maar één per pagina toe te passen en gebruik daarin zoekwoorden die de content van de pagina nauwkeurig weergeven.

11. Verkeerd gebruik van tussenkopjes

Onjuist gebruik van tussenkopjes kan SEO op verschillende manieren beïnvloeden. Tussenkopjes, of headings, zijn HTML-elementen die zoekmachines vertellen waar de content over gaat.

Headings splitsen lange stukken tekst op in kortere, overzichtelijke delen. Zorg ervoor dat tussenkopjes informatief zijn en logisch in elkaar overlopen.

Goede opbouw headings en subheadings
Goede organisatie van tussenkopjes.

12. 404 pagina’s en missende redirects

404-pagina’s kunnen de SEO negatief beïnvloeden doordat ze crawlers van zoekmachines ontmoedigen om je website te indexeren. Broken links zorgen voor foutpagina’s en voor een slechte gebruikerservaring voor bezoekers, die gefrustreerd kunnen raken als ze niet de juiste informatie vinden.

Om dit probleem op te lossen, moet je 404-pagina’s zoveel mogelijk voorkomen door gebruik te maken van een redirect. Met een redirect zorg je dat de oude link niet langer bereikbaar is. De oude URL verwijst dan naar een nieuwe URL en zo voorkom je dat er een foutmelding, of 404-pagina, tevoorschijn komt.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Zijn er nog andere SEO optimalisaties die ik kan doorvoeren?

    Ja, er zijn verschillende andere SEO-optimalisaties die je kunt doorvoeren. Zo kun je je richten op het maken van een mobielvriendelijke website met een snelle laadsnelheid en gemakkelijk navigeerbare pagina’s.

    Andere SEO-optimalisaties die je kunt doorvoeren zijn:

    • Core Web Vitals. De Core Web Vitals van Google zijn een reeks statistieken die de gezondheid en prestaties van websites meten. Het verbeteren van deze vitale punten valt onder technische SEO en kan de gebruiksvriendelijkheid van je website verbeteren.

    • Mobiel vriendelijkheid. Mobielvriendelijke websites scoren hoger in de zoekresultaten omdat ze een betere gebruikerservaring bieden. Om ervoor te zorgen dat je website mobielvriendelijk is, kun je gebruik maken van een responsief ontwerp dat zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten.

    • Website structuur. Een goede websitestructuur is essentieel voor SEO. Zorg ervoor dat je meerdere navigatieniveaus gebruikt, beschrijvende URL’s maakt met bepaald zoekwoord, en bread crumbs toepast om bezoekers te helpen content te vinden waar ze naar op zoek zijn.

    • Sitemap. Een sitemap is een bestand waarin alle webpagina’s van je website zijn opgenomen. Het helpt Google om pagina’s efficiënter te crawlen en te indexeren.

    • Voice search optimalisatie. Voice search wordt steeds populairder, dus je kunt een website ook optimaliseren voor voice search. Zorg ervoor dat je natuurlijk klinkende taal gebruikt en zoekwoorden toepast die mensen zullen uitspreken.

    Schakel eventueel een zoekmachine optimalisatie specialist in om je te helpen je website hoger te laten ranken in Google.

    Wil je de technische staat van jouw website analyseren?

    Lukt het nog niet om de gewenste SEO resulaten te behalen? Wellicht komen er verschillende SEO fouten voor op jouw website. Sommigen kun je wellicht zelf oplossen, anderen kun je beter overlaten aan een SEO expert.

    Vraag bij Leadi een scan aan om de technische staat van je website te analyseren. We letten daarbij op snelheid, duplicate content, URL-structuur, linkdiepte, het gebruik van headings en tags en nog veel meer.

    Nadat we de scan hebben uitgevoerd en de resultaten met je hebben besproken kun je zelf aan de slag om je SEO te verbeteren of je kunt het aan ons uitbesteden.

    Neem contact op via onderstaand formulier om een technische scan aan te vragen.

      Neem contact op