Hoe kun je SEO resultaten meten? Welke tools kun je gebruiken voor SEO resultaten? Hoe lang duurt het voordat je resultaat kunt verwachten uit SEO? SEO-doelstellingen bepalen Extra KPI's Hulp bij het meten van jouw SEO resultaten

Je SEO verbeteren kost vaak veel tijd en, als je het laat doen, ook geld. Het meten van SEO resultaten laat zien of de investering iets oplevert. Zo weet je op je op de goede weg bent, of dat je een andere tactiek moet uitvoeren. 

In deze gids bespreken we hoe je SEO resultaten kunt meten, welke tools je hiervoor kunt gebruiken en hoe lang het duurt voordat je resultaten kunt verwachten. 

Hoe kun je SEO resultaten meten?

Er zijn drie eenvoudige manieren om je SEO resultaten te meten. Je kunt:

  1. De posities van je focus zoekwoorden bijhouden in Google

  2. Het aantal organische bezoekers op je website in de gaten houden

  3. Het aantal conversies van organische bezoekers meten

We leggen deze drie methodes hieronder verder uit.

1. Posities bijhouden

Voordat je met SEO begint heb je als het goed is zoekwoorden onderzoek gedaan. Aan de hand daarvan ben je content gaan creëren of optimaliseren. 

Een goede manier om SEO resultaten te meten is om posities bij te houden van de focus zoekwoorden die je op pagina’s en in artikelen gebruikt. 

Met behulp van een rank tracker kun je eenvoudig in de gaten houden of je voor bepaalde zoektermen hoger of juist lager rankt. Rank trackers zijn SEO tools die dagelijks de ranking van jouw website controleren. 

Handmatig posities checken is onbegonnen werk, omdat je iedere dag, voor ieder zoekwoord, een Google zoekopdracht uit moet voeren. Vervolgens moet je kijken waar je rankt en dit met de vorige dagen vergelijken.

Een rank tracker maakt het heel eenvoudig en overzichtelijk. Je kunt in een oogopslag zien welk zoekwoord in ranking is gedaald en welke is gestegen. Na het optimaliseren van een bepaald artikel kun je dus in de gaten houden wat het effect hiervan is. 

Houd er rekening mee dat het even tijd kost voor een nieuw artikel om geïndexeerd te worden. Pas na de indexatie kan een artikel gerankt worden. De eerste ranking zal vrij laag zijn, maar langzamerhand kan de positie steeds verder stijgen. 

Geef een nieuw artikel dus even de tijd om op de juiste positie terecht te komen. Op het moment dat de positie stabiel is, kun je bepalen of het artikel verder geoptimaliseerd moet worden. 

Seo resultaten meten via posities van zoekwoorden in de spyserp rank tracker
Een rank tracker geeft per pagina of per zoekwoord aan hoe de vindbaarheid is in Google. Je kunt zien of deze de afgelopen dagen is gedaald of gestegen. Een pagina die ver is gedaald kun je optimaliseren om deze weer hoger in de zoekresultaten te krijgen. 

2. Organische bezoekers bijhouden

Een andere manier om SEO resultaten te meten is door het aantal organische bezoekers op je website bij te houden. Over het algemeen geldt dat hoe beter je website rankt in Google, hoe meer bezoekers je op je website ontvangt. 

Google Analytics en Google Search Console zijn gratis tools die je inzicht geven in het aantal bezoekers op je website. 

Je kunt organische bezoekers op verschillende manieren meten. 

  1. Op pagina-niveau. Je kunt per pagina meten hoeveel bezoekers deze aantrekt. Na het optimaliseren van een pagina kun je in de gaten houden of deze meer bezoekers ontvangt. 

  2. Volledige website. Het is ook mogelijk om het totaal aantal bezoekers op je website in te zien. Controleer of dit van week op week of van maand op maand groeit om na te gaan hoe je website presteert. 

Seo resultaten meten via het aantal bezoekers op een pagina met google search console
In Google Search Console kun je per pagina zien hoeveel organische bezoekers de pagina hebben bezocht.

Het bijhouden van organische bezoekers heeft echter ook een nadeel. Je kunt namelijk niet inzien of de bezoekers relevant zijn. Om deze reden kan het handiger zijn om SEO resultaten te meten via conversies. 

3. Conversies uit organische bezoeken

Het meten van conversies is een goede manier om SEO resultaten te meten. Hiervoor geldt uiteraard wel dat je alleen naar de conversies vanuit organische bezoeken moet kijken. Conversies vanuit advertenties (betaald verkeer) laat je dus buiten beschouwing. 

Lees verder in onze gids over het verschil tussen SEO en SEA. We vertellen je hierin meer over de verschillen tussen organisch en betaald verkeer. 

Voor nieuwe websites geldt dat het lang kan duren voordat je conversies kunt meten. Je hebt namelijk een groot aantal bezoekers nodig om conversies te maken. Voordat je dit aantal bezoekers bereikt ben je soms wel een jaar verder. 

Het is echter wel de meest betrouwbare manier om je SEO resultaten te meten. Zeker wanneer je geld investeert om je SEO resultaten te verbeteren, kun je op deze manier goed de Return On Investment (ROI) berekenen.

Formule roi
Deel de netto winst door je investeringen en vermenigvuld dit met 100% om de ROI te berekenen.

Welke tools kun je gebruiken voor SEO resultaten?

Om je SEO resultaten te meten kun je verschillende tools gebruiken. Sommige tools worden door Google aangeboden en kun je gratis gebruiken. Voor andere tools moet je betalen, maar ze zijn dan wel heel uitgebreid. Betaalde tools kunnen naast het meten van SEO resultaten ook voor andere doeleinden gebruikt worden.

Google Analytics

Google Analytics is een handige tool waarin je allerlei statistieken van je website in kunt zien en bij kunt houden. 

Met behulp van Google Analytics kun je bepalen welke pagina’s het meest bezocht worden door organisch verkeer, welke zoekwoorden het beste presteren en welke zoekmachines je bezoekers gebruiken. 

Google werkt er hard aan om hun tools continue up-to-date te houden en te verbeteren. Inmiddels is Google Analytics 4 (GA4) uit, waarin onder andere de volgende verbeteringen zijn doorgevoerd:

  • Er worden nu zowel website- als app-gegevens verzameld om meer inzicht te krijgen in het klanttraject.

  • In plaats van sessie gebaseerde gegevens worden gebeurtenissen gebruikt, om beter inzicht te krijgen in wat je websitebezoekers op je website doen. 

  • Door directe integraties met mediaplatforms worden acties gestimuleerd.

Google analytics 4 dashboard
Dashboard GA4

Google Search Console

Google Search Console is een andere gratis tool van Google. Met deze tool kun je inzien hoe je pagina’s ranken en voor welke zoekwoorden. De tool geeft je ook advies voor het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid. 

Je kunt precies zien welke pagina’s in kliks, weergaves of posities stijgen of dalen. Het is dus een hele handige tool om SEO resultaten te meten.

Heb je Google Search Console nog niet ingesteld? Lees dan verder in onze gids over Google Search Console, waarin we uitgebreid uitleggen hoe je deze tool kunt instellen en gebruiken. 

Dashboard google search console
Dashboard Google Search Console

Ahrefs en Semrush

Ahrefs en Semrush zijn beide uitgebreide SEO-tools die je kunnen helpen om SEO resultaten te meten en je SEO verder te verbeteren

Je kunt met deze tools ook zoekwoorden onderzoek doen of een concurrentieanalyse uitvoeren. Ga verder na vanaf welke websites je backlinks hebt ontvangen of doe een volledige site audit. 

Tot slot hebben beide tools ook een rank tracker. Je kunt zowel met Ahrefs als Semrush dus de posities van je belangrijkste zoekwoorden in de gaten houden.

Andere rank trackers

Als het gaat om SEO resultaten meten wil je vooral je posities in Google in de gaten kunnen houden. We zetten hieronder nog een aantal andere rank trackers op een rijtje, waarmee je de rankings van je belangrijkste zoekwoorden in de gaten kunt houden:

  • Cuutio. Bekijk jouw vindbaarheid per zoekwoord en hoe dit zich verhoudt tot je concurrenten.

  • Ranktracker. Onderzoek keywords, analyseer de concurrentie, controleer backlinks en volg je zoekmachine rankings.

  • Wincher. Volg je rankings, optimaliseer pagina’s, houd concurrenten in de gaten en vind slimme manieren om kosten te verlagen en verkeer te verhogen.

  • Spyserp. Voer SEO- en concurrentieonderzoek uit, analyseer top keywords, groepeer zoekwoorden op semantiek en analyseer SERPs met slechts één platform.

Hoe lang duurt het voordat je resultaat kunt verwachten uit SEO?

Welke SEO resultaten je wanneer kunt verwachten hangt grotendeels af van je eigen inzet. Het is namelijk belangrijk om regelmatig nieuwe content te plaatsen. Je website moet ook op technisch gebied op orde zijn, want dit is de basis voor online vindbaarheid.

Denk verder ook na over de autoriteit van je website. Neem het genereren van backlinks op in je SEO-strategie om je autoriteit een boost te geven. 

Op het moment dat de technische kant van je website in orde is en je structureel aan je SEO werkt, kun je binnen het eerste jaar de volgende SEO resultaten verwachten: 

Maand 0-3

In de eerste drie maanden is het belangrijk om content te publiceren. Google kan namelijk niet veel doen zolang je geen content op je website hebt staan. 

De eerste drie maanden zullen er nog geen merkbare verschillen zijn voor de SEO resultaten. De kans is groot dat je website nog niet geïndexeerd is en pagina’s dus nog niet ranken. 

Tegen het einde van deze periode kan het zijn dat de eerste pagina’s gerankt worden. Met name artikelen waarvoor je zoekwoorden gebruikt met heel weinig concurrentie. Het bezoekersaantal is echter nog minimaal. 

Maand 3-6

Gedurende deze periode zullen de eerste pagina’s in Google verschijnen. Het is zelfs mogelijk dat artikelen met laag-competitieve zoekwoorden al op de eerste of tweede pagina van Google ranken. 

Pagina’s met competitievere zoekwoorden zullen gedurende deze periode geïndexeerd worden, maar nog niet hoog ranken. 

De periode van drie tot zes maanden is vaak een pittige periode. Je bent al enige tijd bezig met het optimaliseren van je website, maar de SEO resultaten laten nog steeds op zich wachten. 

Blijf vooral consequent content plaatsen en blijf ook werken aan de overige SEO-strategieën. De resultaten zullen nu snel volgen. 

Maand 6-9

Er zullen steeds meer pagina’s op de eerste pagina van Google gaan ranken. Zeker pagina’s met makkelijke zoekwoorden presteren steeds beter en brengen zelfs het nodige verkeer binnen. 

Pagina’s met meer competitieve zoekwoorden zullen ook steeds hoger gaan ranken en je gaat merken dat er steeds meer verkeer op je website binnenkomt. 

Maand 9-12

In het laatste kwartaal van je eerste jaar beginnen de vruchten zich echt af te werpen. Als je consequent aan je SEO hebt gewerkt en steeds nieuwe content hebt gepubliceerd zul je steeds hoger ranken. Zoekwoorden met weinig concurrentie ranken nu echt goed en ook competitievere zoekwoorden komen op de eerste twee pagina’s van Google terecht.

Nieuwe content wordt daarbij steeds sneller en beter geïndexeerd. Een nieuw artikel zal dus sneller verkeer binnen gaan brengen. 

Het aantal organische bezoekers stijgt steeds verder. Je bedrijf is online steeds beter vindbaar en je kunt de eerste conversies verwachten. Vanaf dit moment gaat je investering in SEO zich terugbetalen. 

Seo resultaten jaar 1

SEO-doelstellingen bepalen

Voordat je begint met SEO kun je het beste een campagne opzetten waarvoor je doelstellingen bepaalt. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen. Een doel dat je haalt, motiveert om verder te gaan. Een doel dat steeds onhaalbaarder lijkt te worden, werkt juist demotiverend. 

SEO-doelen kun je het beste opstellen aan de hand van bedrijfsdoelstellingen. Op deze manier is het makkelijker om haalbare doelen te stellen, omdat iedereen aan hetzelfde doel werkt. 

In onze gids “De 9 belangrijkste SEO-doeleinden voor bedrijven” gaan we hier uitgebreid op in. We leggen in deze gids ook uit hoe je prestatie- en procesdoelen op kunt stellen ter ondersteuning van de SEO-doelen.

Lees ook verder in onze gids “Wat zijn de voor- en nadelen van SEO” om meer te weten te komen wat SEO voor jouw bedrijf kan betekenen.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Extra KPI’s

    We hebben eerder al een aantal Kritieke Prestatie Indicatoren (KPI’s) benoemd en besproken. Er zijn echter nog een aantal andere punten die je meer over je SEO resultaten kunnen vertellen.

    Tijd op pagina

    De tijd die een bezoeker op een pagina doorbrengt geeft aan of een bezoeker de content daadwerkelijk leest. 

    Een sessie van enkele seconden laat zien dat een bezoeker op een verkeerder pagina terecht is gekomen en dus direct weer weg klikt. Een sessie die enkele minuten duurt, geeft aan dat de bezoeker de content op de pagina daadwerkelijk leest en tot zich neemt. 

    Hoe meer tijd een bezoeker op een pagina doorbrengt, hoe relevanter de informatie voor die bezoeker is. Als de tijd op een pagina toeneemt nadat je deze hebt geoptimaliseerd, laat dit zien dat de content relevanter is geworden. 

    Gebruikersengagement

    Gebruikersengagement is een nieuwe meetwaarde in GA4. Het vertelt je hoe lang je app of pagina op de voorgrond wordt getoond. 

    Een pagina die actief is, maar niet op de voorgrond wordt getoond, wordt dus niet in de statistiek gebruikersengagement opgenomen. 

    Een hogere gebruikersengagement geeft aan dat een bezoeker interactiever is met je pagina en dat deze dus relevant is voor de bezoeker.

    Zichtbaarheid

    De zichtbaarheid is een KPI die je met behulp van Semrush kunt meten. Hun rank tracker tool geeft aan hoe goed je relatief scoort voor de zoekwoorden waar je je op focust. Ze vergelijken jouw rankings met die van je concurrenten en geven hier een score aan.

    Site autoriteit

    De site autoriteit geeft aan hoe sterk jouw domein is. Verschillende tools geven hier een andere benaming aan. Ahrefs noemt het bijvoorbeeld Domain Authority. 

    Domein autoriteit geeft aan hoe goed jouw online aanwezigheid in zoekmachines is. Hoe hoger de score van je site autoriteit, hoe makkelijker het zal zijn om voor competitieve zoekwoorden te ranken. 

    Backlinks maken een groot deel uit van deze score. Hoe meer relevante backlinks je hebt, hoe hoger je site autoriteit. De leeftijd van je domein heeft echter ook invloed op deze score, net zoals het aantal zoekwoorden die door Google zijn geïndexeerd. 

    Ondersteunende conversies

    Het kan gebeuren dat een bezoeker op je website terecht komt om informatie in te winnen. Ze bevinden zich op dat moment nog in de informerende fase en gaan dus niet direct over op koop.

    Later worden ze opnieuw met jouw product of service in contact gebracht, bijvoorbeeld vanwege een remarketing advertentie. Op dat moment gaan ze direct over tot koop, omdat ze de informatie al hebben. 

    Een organische bezoeker converteert dus in een latere fase van hun onderzoek. De organische vindbaarheid van jouw website was hier de basis van. Dit noemen we een ondersteunende conversie. 

    Hulp bij het meten van jouw SEO resultaten

    SEO is een steeds vaker voorkomend begrip binnen online marketing strategieën. Toch weet lang niet iedereen wat het precies is, laat staan hoe je de vooruitgang kunt meten.

    SEO resultaten meten is echter wel heel belangrijk, zeker wanneer je SEO uitbesteedt aan een SEO specialist. Je wilt toch weten of de investering ook iets oplevert. 

    Bij Leadi begrijpen we dat je niet alleen wilt dat je website beter gevonden wordt, maar juist dat dat leidt tot meer conversies. We kunnen je helpen met het meten van de juiste SEO resultaten om dit te controleren. Alle gegevens ontvang je van ons in een overzichtelijk rapport.

    We kunnen je ook helpen je SEO te verbeteren. In dit geval zullen we je website beter vindbaar maken in Google en ervoor zorgen dat het aantal conversies op je website verhoogt. Uiteraard ontvang je ook in dit geval rapporten over de vooruitgang van de SEO resultaten. 

    Ben jij benieuwd hoe we jou precies kunnen helpen of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.