Technische SEO Site audits Zoekwoorden onderzoek WordPress SEO plug-ins Lokale SEO Rank trackers Link building Rapportage Overige gratis SEO tools

SEO kan erg complex zijn. Het bestaat uit vele verschillende onderdelen en het is vrijwel onmogelijk om alles handmatig te controleren en bij te houden. Gelukkig zijn er vele tools beschikbaar om zoekmachine optimalisatie overzichtelijker te maken.

Voor veel SEO software moet je echter betalen om er gebruik van te kunnen maken. Semrush en Ahrefs zijn bijvoorbeeld bekende SEO tools, maar ze kosten minimaal € 100 per maand. Hoewel je hier ontzettend uitgebreide tools voor krijgt, kan niet iedereen het zich veroorloven om dit bedrag maandelijks neer te leggen.

Gelukkig zijn er ook voldoende gratis tools beschikbaar om je te helpen de vindbaarheid van je website te verbeteren. In deze blog zetten we 25 gratis SEO tools op een rijtje en leggen we uit wat je ermee kunt. 

Technische SEO

Het in orde maken en optimaliseren van de technische SEO van je website is een van de belangrijkste taken. Als dit niet in orde is, kan het je rankings negatief beïnvloeden. Met technische SEO optimaliseer je de snelheid van je website en zorg je ervoor dat de crawlers van Google alle content op je website goed kunnen lezen, indexeren en ranken. 

Maak gebruik van onderstaande gratis SEO-tools om de technische kant van je website te optimaliseren

1. Google PageSpeed Insights

Een handige gratis SEO tool van Google. Google PageSpeed Insights geeft je inzicht in de laadsnelheid van je website. Een snelle website is belangrijk voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. 

Google PageSpeed Insights geeft je website een score en laat ook zien op welke punten je de snelheid kunt verbeteren. Met deze punten kun je zelf aan de slag, of je kunt ze overdragen aan een developer. 

Ga naar Google PageSpeed Insights om direct de snelheid van je website te meten en te optimaliseren. 

2. Google Search Console

Google Search Console is een van de gratis SEO tools van Google die ontzettend handig is om technische SEO scan van je website te maken. 

Met de tool kun je:

  • Inzien welke pagina’s geïndexeerd zijn en wat de status is van je vindbaarheid in Google.

  • Nagaan wat er verbeterd kan worden aan de gebruiksvriendelijkheid van je website.

  • Een sitemap uploaden en naar Google sturen om aan te geven welke URL’s wel en niet geïndexeerd mogen worden.

  • URL’s van nieuwe of geoptimaliseerde content bovenaan de wachtrij plaatsen om sneller te laten indexeren. 

Lees verder in onze gids Google Search Console instellen in 5 stappen of bezoek de website van Google Search Console om direct aan de slag te gaan met deze tool. 

3. GTMetrix

GTMetrix is een krachtige tool om de snelheid van je website te meten. Ze kijken niet alleen naar de laadtijd voor gebruikers, maar ook naar de prestaties van je website. Naast het opsporen van problemen, geeft GTMetrix je ook oplossingen. Handige webdevelopers kunnen hier dus zelf mee aan de slag. 

Het krachtige Google Lighthouse is sinds eind 2020 de drijfveer achter GTMetrix. Lighthouse is een van de gratis SEO tools van Google waarmee je via de Chrome browser een site audit uit kunt voeren. 

Bezoek GTMetrix om gratis de snelheid van je website te testen en te optimaliseren. De gratis versie biedt de mogelijkheid om je locatie op Londen te zetten. Wil je Amsterdam als locatie instellen? Dan zul je een betaald account aan moeten maken. 

Site audits

Zodra de technische kant van je website in orde is, kun je aan de slag met on-page SEO. Het optimaliseren van on-page SEO zorgt ervoor dat je content hoger rankt in Google, doordat je de juiste informatie op de juiste manier aanbiedt.

Met behulp van een site audit kun je snel en eenvoudig zien op welke punten je je website kunt verbeteren. Onderstaande gratis SEO-tools helpen je bij het uitvoeren van een site audit. 

4. Screaming Frog SEO Spider

Screaming Frog SEO Spider is een gratis SEO-tool die je op je desktop moet downloaden. De tool is dus niet via het internet beschikbaar, maar laat dat je niet weerhouden om deze tool te gebruiken.

De interface is misschien niet zo intuïtief als andere SEO tooling, maar er zijn voldoende gratis tutorials beschikbaar om de vele mogelijkheden van Screaming Frog te leren kennen. Je kunt er namelijk heel veel informatie uithalen, waaronder:

  • Analyses van meta omschrijvingen en titels

  • Gebroken links vinden

  • Redirects inzichtelijk maken

  • Duplicate content vinden

  • Site structuur van je website visualiseren

Download Screaming Frog gratis om er direct gebruik van te kunnen maken. Houd er rekening mee dat de gratis versie enkele beperkingen met zich meebrengt. Je kunt bijvoorbeeld maximaal 500 URL’s crawlen. 

Screaming frog gratis seo tool

5. Nibbler

Nibbler is een gratis SEO-tool die een rapport genereert van je website. In het rapport krijg je scores voor:

  • SEO;

  • Mobiel gebruik;

  • Interne en externe links;

  • Marketing;

  • Gebruikerservaring.

Het ziet er heel overzichtelijk uit en is een prettig rapport om mee te werken. Naast scores geeft het rapport je namelijk ook inzicht in de punten die je kunt verbeteren. 

Ga nu naar Nibbler en voer een gratis site audit uit om te zien hoe jouw website ervoor staat. 

6. Detailed Chrome Extensie

De Chrome extensie van Detailed is ontzettend handig om een audit per pagina uit te voeren. Met een klik op de knop zie je onder andere wat de SEO pagina titel en meta omschrijving zijn, welke tussenkopjes er worden gebruikt en hoeveel afbeeldingen er zijn toegepast.

Je kunt zo in een oogopslag de content van een concurrent analyseren en aan de hand hiervan je eigen content optimaliseren of extra content toevoegen. 

Installeer de gratis Detailed Chrome extensie en controleer of je concurrenten informatie geven die jij nog mist op je website. 

7. SEOptimer

Met SEOptimer kun je per URL een gratis on-page site audit uitvoeren. Je kunt hiermee eenvoudig inzien of jouw website geoptimaliseerd is voor:

  • Meta tags, zoals de SEO paginatitel en omschrijving;

  • Alt-teksten bij afbeeldingen;

  • Gebruik van tussenkopjes en interne links;

  • Of de URL is opgenomen in het robots.txt bestand of de sitemap;

  • En nog veel meer.

Gebruik SEOptimer gratis om in te zien welke punten al goed zijn en welke punten je nog kunt optimaliseren.

Zoekwoorden onderzoek

Met zoekwoorden onderzoek kun je zoekwoorden vinden waar je website voor kan ranken in Google. Er zijn verschillende gratis SEO tools die je kunt gebruiken om goede zoekwoorden te vinden. We lichten ze hieronder toe. 

8. Google Trends

Google Trends is een van de gratis SEO tools van Google. Voer een zoekwoord in op Google Trends en je ontvangt handige informatie zoals:

  • In welk deel van Nederland, Europa of de wereld het zoekwoord populair is.

  • In welke maand(en) het zoekwoord het meeste wordt gebruikt.

  • Welke gerelateerde zoekwoorden door gebruikers worden gebruikt. 

Het is ook mogelijk om zoekwoorden met elkaar te vergelijken om te bepalen welke je het beste kunt gebruiken.

Ga naar Google Trends voor meer informatie en om deze tool direct te gebruiken. 

9. Ubersuggest Chrome Extensie

De Ubersuggest Chrome extensie kun je toevoegen aan de Chrome browser om zoekwoorden te analyseren in Google, YouTube en Amazon. Je voert simpelweg een zoekwoord in en de tool geeft je inzicht in het zoekvolume, CPC en meer.

Naast zoekwoordenonderzoek kun je deze tool ook gebruiken om een snelle site audit uit te voeren. Bezoek een website en klik op de extensie om de volgende informatie te ontvangen:

  • Domeinstatistieken. Van het aantal organische zoekwoorden waarop een site scoort, tot hun geschatte organische verkeer, domeinscore en aantal backlinks.

  • Historisch verkeer. Een grafiek van het organische verkeer van de afgelopen 6 maanden.

  • Meest bezochte pagina’s. Ga na wat de populairste pagina’s op een site zijn.

  • Best presterende zoekwoorden. Ga na welke populaire zoekwoorden het verkeer op een site binnen brengen.

Je kunt de Ubersuggest Chrome extensie gratis aan je Google toolbar toevoegen. 

10. AnswerThePublic

AnswerThePublic is powered by Ubersuggest. Het is een handige tool om meer inzicht te krijgen in de vragen die gebruikers stellen met betrekking tot een bepaald zoekwoord. Je kunt de taal en de regio instellen om zo specifiek mogelijke resultaten te krijgen. 

Je kunt AnswerThePublic drie keer per dag gratis gebruiken. Als je meer zoekopdrachten wil uitvoeren zul je een betaald abonnement af moeten sluiten. 

Answerthepublic

11. AlsoAsked

AlsoAsked is nog een gratis SEO tool waarmee je veelgestelde vragen over een zoekwoord kunt vinden. Stel de taal in op Nederlands en de regio op Nederland om de veelgestelde vragen te vinden die horen bij Nederlandse zoekwoorden. 

Je kunt met AlsoAsked drie gratis zoekopdrachten per dag uitvoeren. Om meer krediet te ontvangen moet je een betaald account aanmaken. 

12. Ahrefs Keyword Generator en difficulty checker

Met de gratis Keyword Generator van Ahrefs kun je gerelateerde zoektermen vinden. Vul simpelweg een zoekwoord in en je ontvangt 100 zoekterm ideeën met hun zoekvolume. Voor de eerste 10 resultaten ontvang je ook de moeilijkheidsgraad van het zoekwoord. 

Om de moeilijkheidsgraad van andere zoekwoorden te ontdekken kun je gebruik maken van de gratis Difficulty Checker van Ahrefs. Je ziet met deze tool ook welke sites er in de top 10 van Google ranken en voor de beste drie krijg je inzicht in de Domein Authority, het aantal backlinks en het geschatte verkeer naar die pagina. 

Gebruik de gratis SEO tools van Ahrefs, zoals de Keyword Generator in combinatie met de Difficulty Checker om zoekwoorden te analyseren. 

WordPress SEO plug-ins

Als jouw website met WordPress is gemaakt zijn er een aantal handige gratis SEO tools waarmee je de on-page SEO van je website kunt controleren en optimaliseren.

13. RankMath

RankMath is een WordPress plug-in die je helpt om de on-page SEO per pagina te optimaliseren. Je kunt eenvoudig zelf een SEO meta titel en meta omschrijving opgeven en de URL aanpassen. De tool helpt je hierbij door inzichtelijk te maken of de lengte van deze gegevens goed is. 

Na het schrijven van een goede SEO tekst geeft de RankMath plug-in je tips om je tekst verder te optimaliseren voor een betere vindbaarheid, waaronder:

  • Of de lengte van je tekst voldoende lang is. 

  • Of je het zoekwoord voldoende vaak of juist te vaak hebt gebruikt. 

  • Of je het zoekwoord in de alt-teksten van je afbeeldingen en in tussenkopjes hebt gebruikt.

  • Of je gebruik hebt gemaakt van interne en externe links. 

Daarnaast kun je met RankMath je content optimaliseren voor rich snippets, een XML sitemap toevoegen, breadcrumb navigatie optimaliseren en redirects toevoegen. 

Ga naar de site van RankMath voor meer informatie. De gratis versie is doorgaans meer dan voldoende om je WordPress website te optimaliseren. 

Rankmath gratis seo tool voor wordpress

14. Yoast SEO

Yoast SEO is een andere WordPress plug-in die je helpt bij het optimaliseren van je pagina’s. Het is een tool waarmee je de SEO titel, meta omschrijving en URL eenvoudig kunt aanpassen. Daarnaast geeft Yoast SEO tips om je pagina met on-page SEO te optimaliseren voor betere vindbaarheid in Google.

Yoast SEO biedt daarnaast de mogelijkheid om eenvoudig blokken voor structured data toe te voegen. Op deze manier kun je heel eenvoudig how-to’s en veelgestelde vragen aan je tekst toevoegen die Google goed kan lezen en indexeren.

Bezoek de site van Yoast SEO voor meer informatie over deze WordPress plug-in. 

Lokale SEO

Lokale SEO is belangrijk voor bedrijven die veel klanten uit de buurt aantrekken. Denk aan tandartsen, restaurants, fysiotherapeuten, kinderdagverblijven etc. 

Een gratis SEO tool die je kunt gebruiken om je bedrijf beter zichtbaar te maken voor lokale klanten is Google Mijn Bedrijf. 

15. Google Mijn Bedrijf

Als je jouw bedrijf op de kaart wil zetten voor lokale zoekopdrachten is Google Mijn Bedrijf onmisbaar. Met behulp van deze gratis SEO tool krijg je een vermelding op Google Maps en kun je worden getoond in de lokale 3-pack voor Google zoekopdrachten.

Om Google Mijn Bedrijf te gebruiken moet je een profiel aanmaken. De voordelen hiervan zijn:

  • Je bedrijf wordt zichtbaar in Google Maps.

  • Je bedrijf kan naar voren komen in de 3-pack voor lokale zoekopdrachten.

  • Gebruikers kunnen eenvoudig contact met je opnemen als je je telefoonnummer, e-mailadres en website op je profiel invult.

  • Het is eenvoudig om aanpassingen te maken, omdat je je profiel zelf in beheer hebt.

Lees verder in onze gids Hoe kun je je bedrijf aanmelden bij Google of ga naar de website van Google Mijn Bedrijf voor meer informatie. 

Rank trackers

Met behulp van rank trackers kun je de ranking van bepaalde zoekwoorden in Google volgen. Je weet precies of je voor een bepaald zoekwoord hoger of lager rankt en of het tijd is om een post te optimaliseren.

Onderstaande gratis SEO tools helpen je bij het volgen van je zoekwoorden. 

16. FATRANK

FATRANK is een Chrome extensie waarmee je eenvoudig kunt controleren op welke positie een pagina rankt voor een bepaalde zoekterm. Open een URL waarvan je de ranking wil controleren, klik op de extensie en vul de zoekterm en het land in. FATRANK geeft direct weer op welke positie de pagina in Google rankt voor dat zoekwoord. 

Installeer FATRANK gratis voor Chrome en ontdek hoe goed pagina’s ranken voor een bepaalde zoekterm. 

17. SE Ranking

Om de rankings van je zoekwoorden echt goed bij te kunnen houden ontkom je er niet aan gebruik te maken van een betaalde tool. SE Ranking is een van de voordeligste tools en biedt een 14-daagse gratis trial. 

Je kunt de prijs verlagen door zoekwoorden in plaats van dagelijks slechts een keer per drie dagen of eens per week te controleren. De prijs wordt ook lager als je ervoor kiest de tool in een keer voor een langere periode af te nemen (jaarlijks is het voordeligst). 

Met de tool kun je aangeven welke zoekwoorden er in de gaten gehouden moeten worden. Vervolgens kun je per zoekwoord inzien of deze de afgelopen periode in ranking is gedaald of gestegen. 

Meld je nu aan voor de trial van SE Ranking om de tool gratis uit te proberen. 

Se ranking

18. Panguin tool

Google voert regelmatig algoritme updates uit om hun services te verbeteren voor gebruikers. Na zo’n update kan het gebeuren dat de rankings van bepaalde websites totaal veranderen. 

De Panguin tool van Barracuda is een gratis SEO tool die je inzicht geeft of de ranking van een pagina is beïnvloed door een recente Google update. Je gebruikt deze tool door het aan je Google Analytics account te koppelen. 

Panguin laat vervolgens zien wanneer Google core updates en andere algoritme updates heeft uitgevoerd en projecteert dit over je bezoekersstatistieken. Op deze manier kun je vrij eenvoudig inzien of het verkeer op je website mogelijk is af- of toegenomen door een Google update.

Ga naar de website van Panguin tool om deze direct gratis aan je Google Analytics account te koppelen. 

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Link building

    Het opbouwen van backlinks is een belangrijk onderdeel van iedere SEO-strategie. Backlinks laten namelijk zien dat je website betrouwbaar is, omdat een andere website hun bezoekers naar de informatie op jouw website doorverwijst. Hoe meer autoriteit de website heeft, hoe meer invloed de backlink heeft op je rankings. 

    Onderstaande gratis SEO tools zijn een backlink checker en helpen je om je te helpen dit deel van off-page SEO te verbeteren. 

    19. Hunter

    Hunter is een handige Chrome extensie die je helpt bij het vinden van e-mailadressen. Met behulp van deze tool hoef je nooit meer een e-mail naar een info adres te sturen met een backlink verzoek. In plaats daarvan achterhaal je het e-mailadres van de juiste contactpersoon. Zo wordt linkbuilding een stuk effectiever.

    Download de Hunter Chrome extensie gratis en ga op zoek naar het juiste e-mailadres. 

    20. HARO

    HARO staat voor Help A Reporter Out en is een geweldige tool als je content in het Engels publiceert. Via HARO kom je namelijk in contact met journalisten en grote websites die op zoek zijn naar antwoorden op specifieke vragen.

    Je kunt hun vragen beantwoorden en aangeven dat je graag een backlink ontvangt in ruil voor de informatie die je biedt. De journalisten geven vaak aan voor welke website ze op zoek zijn naar informatie, dus je weet vaak al van welke website je een backlink kunt ontvangen als je ze informatie geeft.

    Meld je gratis aan bij HARO en geef simpelweg aan voor welke categorie jij graag geïnformeerd wil worden als een journalist op zoek is naar informatie. Je ontvangt op werkdagen tweemaal per dag een mail met de uitstaande vragen. 

    21. Streak

    Streak is een gratis SEO tool voor Gmail. Met deze extensie zie je wanneer, waar en door wie je mails zijn geopend. Het is daarmee een perfecte gratis oplossing om je outreach e-mails te tracken.

    Je kunt ook uitgaande e-mails inplannen en inzien welke mails juist niet zijn geopend. Deze mails kun je opvolgen door nog een e-mail te sturen of er een telefoontje aan te wagen.

    Download de gratis Streak Gmail-extensie en optimaliseer je backlink strategie. 

    Rapportage

    Om de voortgang van je SEO optimalisaties te meten is het belangrijk om rapportages te maken. Zo kun je bijhouden welke acties invloed hadden en welke juist niet. Met deze informatie kun je je SEO-strategie steeds verder optimaliseren. 

    Onderstaande gratis SEO tools geven je inzicht in de status van je website en helpen je bij het opzetten van rapportages. 

    22. Google Data Studio

    Google Data Studio is een super handige tool om rapportages op te stellen met gegevens uit verschillende bronnen. Je kunt zelf bepalen welke informatie je uit Google Analytics en Google Search Console wil combineren om een rapport uit te draaien.

    Alle rapporten worden inzichtelijk weergegeven met grafieken en tabellen. De informatie is overigens real-time en je kunt een rapport dus eenmalig opzetten en dagelijks de voortgang in de gaten houden. 

    Ga nu naar Google Data Studio, zodat je je gegevens nooit meer naar andere applicaties hoeft te kopiëren en laat je gegevens verwerken in overzichtelijke grafieken en tabellen. 

    Google data studio

    23. Google Analytics

    Google Analytics is een krachtige tool van Google die je enorm veel inzicht geeft over de ins en outs van je website. Het is eenvoudig om de tool op te zetten en de informatie die je krijgt, geeft je inzicht of je op de goede weg bent met SEO.

    Google Analytics geeft je inzicht in:

    • Hoeveel bezoekers je op je website hebt.

    • Welke pagina’s het meest bezocht worden.

    • Via welke kanalen bezoekers op je website komen.

    • Hoe lang bezoekers op je website blijven.

    Daarnaast kun je nog veel meer informatie uit deze gratis SEO tool halen. Google biedt zelfs gratis Analytics cursussen aan om je kennis te laten maken met de tool, zodat je precies weet welke informatie je uit de tool kunt halen en hoe. 

    Ga naar Google Analytics voor meer informatie en om deze tool direct te gebruiken. 

    Overige gratis SEO tools

    Tot slot nog een aantal gratis SEO tools die je kunnen helpen bij het optimaliseren van je vindbaarheid in Google. 

    24. Duplicate Content Checker

    Met de Duplicate Content Checker kun je inzien of je duplicate content op je website hebt. 

    Vul een URL in en zie in een oogopslag of er interne of externe dubbele content op de pagina voorkomt. Mocht dit het geval zijn, dan kun je de content samenvoegen of herschrijven om de problemen met dubbele content op te lossen.

    Ga naar de Duplicate Content Checker om direct aan de slag te gaan. 

    25. Hreflang Tags Testing Tool

    Hreflang tags zijn ontzettend belangrijk om toe te passen op websites die hun content aanbieden in verschillende talen. Hreflang tags zorgen ervoor dat vertaalde artikelen niet als duplicate content worden gezien en dat de juiste taal aan bezoekers uit verschillende regio’s wordt getoond. 

    Het is echter niet altijd makkelijk om de hreflang tags goed toe te passen. Zeker wanneer je website in vele verschillende talen beschikbaar is kan het nog wel eens onoverzichtelijk worden. Met de Hreflang Tags Testing Tool kun je eenvoudig inzien of er fouten zijn en waar deze zich bevinden. Zo kun je ze makkelijk oplossen.

    Ga naar de Hreflang Tags Testing Tool en controleer direct of de hreflang tags op een pagina juist zijn toegepast.