Structured Data en SEO Wat is structured data precies? Waarom gebruik je structured data? Rich results in zoekresultaten Voorbeelden van structured data Structured data implementeren op jouw website Structured data voor kanalen buiten Google Veel gemaakte fouten met structured data Handige tools voor structured data Hulp bij Structured Data

Heb je jezelf ooit afgevraagd hoe het kan dat Google extreem accurate zoekresultaten geeft in kleine overzichten? Waar komt de relevantie vandaan? En hoe begrijpt Google de context van de informatie op de website?

Een machine die begrijpt wat woorden in een bepaalde context betekenen. Dat klinkt alsof een mens achter de knoppen zit. In feite is dat ook zo, want met structured data presenteer je informatie zo overzichtelijk, dat Google zich niet kan vergissen.

Structured Data en SEO

Content schrijven en zoekwoorden onderzoeken is niet alles in SEO. Door structured data in je website te implementeren kun je in de rijkere zoekresultaten van Google terecht komen. Dit kan voor een hogere CTR en meer bezoekers op je website zorgen.

Zoekmachines doen hard hun best om te begrijpen wat er op jouw pagina staat. Met structured data kun je expliciet aan een zoekmachine aangeven welke informatie er op de pagina staat. Dit doe je binnen een gestandaardiseerd format, zodat de zoekmachine de informatie direct herkent.

In dit artikel leer ik je alles over structured data. Wat het is, waarom je het gebruikt, welke soorten er zijn en hoe je het implementeert in jouw website.

Wat is structured data precies?

Structured data is een stukje HTML code op een website, binnen een gestandaardiseerd format. Het is schematische opmaak die duidelijk maakt aan zoekmachines waar content op je website voor staat.

Een website bevat allerlei informatie. Teksten, afbeeldingen, video’s, titels, een menu, blokken en andere onderdelen worden steeds weer in een andere indelingen weergegeven. Je kunt je voorstellen dat het moeilijk is om al deze informatie juist te interpreteren.

Met structured data kun je de belangrijke informatie op jouw website binnen een vast format presenteren aan de crawlers die jouw website proberen te begrijpen. Door dit vaste format te gebruiken weet een zoekmachine direct wat voor belangrijke informatie er op jouw website staat.

Schema.org

Het gestandaardiseerde format wat wordt gebruikt in structured data moet natuurlijk ergens worden vastgelegd. Het “woordenboek” van structured data vind je op Schema.org.

Dit is de website van een algemeen geaccepteerde community, opgericht door Yahoo, Google, Microsoft en Yandex, die zich bezighoudt met het maken, onderhouden en documenteren van structured data.

Je kan deze website gebruiken om er achter te komen welke structured data je op jouw webpagina kan implementeren, en welke informatie je hiervoor moet invoeren.

Het “woordenboek” van Schema.org kan in verschillende “talen” worden gebruikt. Zo kun je RDFa, Microdata en JSON-LD gebruiken om jouw structured data weer te geven.

Waarom gebruik je structured data?

Als je een website beheert ben je waarschijnlijk bekend met HTML. HTML tags vertellen een browser hoe de informatie in een tag moet worden weergegeven.

Bijvoorbeeld <h1>Bakker</h1> vertelt de browser dat de tekst “Bakker” moet worden weergegeven in een heading 1 titel.

Helaas geeft de HTML geen informatie over wat de titel “Bakker” betekent. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om een winkel die brood en banket verkoopt, maar het kan ook de achternaam van iemand zijn.

Dit maakt het moeilijk voor zoekmachines om op de juiste manier content aan een gebruiker te tonen.

Voordelen voor SEO

Door het zoekmachines makkelijker te maken om de informatie op een website te begrijpen kom je logischerwijs sneller naar boven in zoekresultaten. Daarnaast zijn er allerlei “speciale” zoekresultaten die worden weergegeven door bijvoorbeeld Google.

Google wil de gebruiker zoveel mogelijk nuttige informatie bieden en doet dit soms door extra informatie weer te geven. Zo zie je soms vragen met bijbehorende antwoorden in de zoekresultaten, maar worden er soms ook sterren-ratings of prijzen naast producten of websites weergeven. Dit zijn allerlei verschillende “rich results” in de zoekresultaten.

In het kort zijn dit de voordelen van structured data:

  • Verbeter de vindbaarheid van je website;

  • Krijg meer controle over hoe je bedrijf wordt getoond in de zoekresultaten;

  • Optimaliseer ook direct voor gesproken zoekopdrachten (“voice search”);

  • Verhoog je ROI voor evenementen, cursussen, artikelen en video’s;

  • Trek meer sollicitanten aan voor vacatures;

  • Verbeter je content strategie;

  • Geef klanten direct antwoord in de zoekresultaten;

  • Bouw een gestructureerd netwerk van kennis op de website;

  • Krijg meer inzicht in de resultaten van SEO in Google Search Console.

Lees verder in onze gids “Wat zijn de voor- en nadelen van SEO“.

Rich results in zoekresultaten

Bijna alle speciale zoekresultaten worden ingegeven door structured data. Af en toe maakt Google zelf uit je website op wat er precies op de pagina staat, maar in bijna alle gevallen komt het doordat je zelf de goede structured data hebt toegevoegd.

Rich snippets

In een rich snippet wordt een bepaald onderdeel van de webpagina uitgelicht in de zoekresultaten. Dit kan bijvoorbeeld gaan om producten (inclusief prijs, voorraadstatus, levertijd, reviews en verzendkosten), website naam, breadcrumbs (die de positie van de pagina binnen de structuur van de website aangeven) en reviews.

Featured snippets

Featured snippets zijn antwoorden op een vraag die boven de organische zoekresultaten verschijnen. Je ziet hierbij direct het volledige antwoord op “positie 0” in de zoekresultaten. Het kan bijvoorbeeld een paragraaf zijn die direct wordt weergeven, maar soms is het een lijst en een andere keer is het een tabel. De featured snippet is er dus in allerlei vormen.

Het verschil met een rich snippet is dat dit simpelweg een verbeterd organisch zoekresultaat is, waar een featured snippet apart wordt weergegeven in de zoekresultaten.

Rich cards

Rich cards bestaan zijn vrij nieuw, vergeleken met featured en rich snippets.

Een rich card is een visueel aantrekkelijke kaart met informatie die wordt weergegeven in de zoekresultaten. Vaak kun je de kaarten in een slider bekijken en door op de kaart te klikken doorgaan naar de pagina.

Dit is perfect om bijvoorbeeld recepten, films, bedrijven in de buurt en verschillende artikelen over hetzelfde onderwerp weer te geven. Zo kun je op basis van een foto, tekst en nog wat extra informatie het interessantste zoekresultaat kiezen.

Voorbeelden van structured data

Om nog wat dieper in te gaan op alle soorten structured data bespreken we een aantal populaire structured data types. Ben je benieuwd naar alle types? Die vind je hier (het zijn er veel 😉).

Review

De sterrenrating in de zoekresultaten zie je na bijna iedere zoekopdracht. Dit is een review snippet. Het geeft het gemiddelde van alle reviews voor dit bedrijf of product aan in een score van 1 tot 5 sterren.

Je kan review snippets gebruiken op verschillende soorten content zoals: webshop producten, boeken, opleidingen, films, events of om de score van jouw eigen bedrijf weer te geven.

Breadcrumb

Het kruimelpad geeft weer waar de getoonde pagina zich bevindt binnen jouw website structuur. Google krijgt zo direct door hoe jouw website is opgebouwd en wat de “diepte” van jouw URL is. De URL wordt vervolgens mooi weergegeven in de zoekresultaten.

Door het gebruik van de juiste URL structuur kun je de structuur van je website tegenwoordig al makkelijk aangeven. Zo weet Google al hoe jouw website is ingedeeld. Daarom is het niet meer nodig om deze structured data toe te voegen om de breadcrumbs te tonen in de zoekresultaten.

Article

Nieuwsberichten worden vaak in een carrousel getoond bovenaan de zoekresultaten. Als je een artikel structured data meegeeft wordt je artikel mogelijk in deze carrousel weergegeven.

De betere weergave van nieuwsberichten bovenaan de zoekresultaten verhoogt de kans dat iemand op jouw artikel klikt. Extra informatie als de titel, een afbeelding en de naam van de website worden beter weergegeven.

FAQ

Veel websites hebben een sectie met veelgestelde vragen, een FAQ. Als je deze FAQ opmaakt met structured data wordt deze direct weergegeven in de zoekresultaten, met vragen én antwoorden.

How-to

Als je uitlegt hoe je iets moet uitvoeren in een stappenplan, dan kun je dit met structured data opmaken. Google geeft dan vervolgens de stappen weer, die moeten worden doorlopen om iets te bereiken. Dit kan bijvoorbeeld een stappenplan zijn om een laminaat vloer te leggen.

Dataset

Soms zie je een tabel bovenaan de zoekresultaten. Dit is hoogstwaarschijnlijk een tabel die structured data van een dataset bevat.

Je kan met het type dataset informatie overzichtelijk weergeven. Zoek je wel eens het weer op? Dan zie je waarschijnlijk een mooie weergave van de informatie in Google in een tabel doordat het dataset structured data bevat.

Carrousel

We hebben het al over de carrousel gehad onder “Article”. De carrousel wordt gebruikt om een selectie van zoekresultaten binnen dezelfde categorie overzichtelijk te tonen. Dit kunnen producten zijn, zoals in de Google shopping carrousel, maar dit kunnen bijvoorbeeld ook artikelen, recepten, films en restaurants zijn.

Een carrousel toont wat extra informatie dan de normale zoekresultaten, waar alleen tekst zichtbaar is. Het resultaat wordt aangevuld met bijvoorbeeld een prijs, sterrenrating, tijdsduur (bijvoorbeeld bij een film of recept), een afbeelding en de titel.

Book

Als je een boek zoekt kun je bovenaan de pagina gelijk verschillende aanbieders bekijken. Via structured data kun je informatie over het boek toevoegen. Denk hierbij aan de auteur, titel van het boek, de prijs en de websitenaam.

Fact Check

Via structured data kun je ook aangeven of een feit op een pagina is gecontroleerd en door wie. Zo kun je direct weergeven of het feit juist of onjuist is, en wie deze claim precies doet.

Event

Als je een evenement organiseert is het aan te raden structured data toe te voegen met informatie over het evenement. Zo kun je naam van de locatie, het adres, de startdatum, de einddatum, de kaartprijs, de naam van het evenement, een omschrijving en een url voor tickets weergeven.

Job Posting

Heb je een open vacature of ben je een uitzend-, of werving- en selectiebureau? Dan is dit een structured data type wat de vacatures meer zichtbaarheid op Google geeft.

Je kan zo direct in de zoekresultaten de bedrijfsnaam, het logo, de taakomschrijving, reviews van medewerkers, de locatie van de werkgever, het salaris en meer weergeven.

Podcast

Publiceer je podcasts? Dan kun je een podcast direct weergeven in Google en mensen gelijk informatie geven zoals de hosts, duur, afleveringsnummer, seizoen, omschrijving, afbeelding, prijzen die je hebt gewonnen met de podcast, datum en meer.

Movie

Films worden in een carrousel weergegeven. Met Movie structured data kun je informatie over films weergeven, zoals titel, regisseur, acteurs, afbeeldingen, duur en jaar van uitgifte.

Local Business

Jouw bedrijf moet goed weergegeven worden in Google. Dit kun je met Google My Business doen, of via de juiste structured data op jouw pagina’s. Dit is ook erg handig om meerdere locaties van jouw bedrijf goed weer te geven in Google.

Je kan met deze structured data verschillende afbeeldingen, de bedrijfsnaam, het adres, reviews, de geolocatie, een url, het telefoonnummer, de prijsklasse, openingstijden en meer tonen.

Logo

Om Google aan te geven welk logo getoond moet worden wanneer jouw bedrijf wordt getoond, kun je structured data van jouw logo toevoegen. Zo weet je zeker dat bij de vermelding van jouw bedrijf het juiste logo wordt getoond.

Structured data implementeren op jouw website

Je weet nu wat structured data is en waarom het meerwaarde heeft voor jouw website. De laatste stap die je moet nemen is structured data implementeren in jouw website.

Als je kennis hebt van HTML, Google Tag Manager en een beetje javascript moet je zelf een eind kunnen komen. Hieronder zet ik in drie stappen voor je uiteen hoe je structured data op jouw website instelt.

1. Kies een data-format

Voordat je structured data gaat toevoegen moet je weten welk type je gaat toevoegen. Google geeft de voorkeur aan JSON-LD, maar het is nuttig om alle drie de ondersteunde formaten te kennen. Zo kun je de verschillende formaten herkennen en overal mee werken.

JSON-LD

JSON-LD staat voor “JavaScript Object Notation-Linked Data”. Het is een methode om Linked Data, gestructureerde informatie, over te dragen via JSON.

In simpele taal is het een manier om via een script-tag in de HTML-code informatie over te brengen, afzonderlijk van de inhoud van de pagina. JSON-LD maakt gebruikt van JSON-notatie, uitgebreid met een syntaxis waarmee de informatie volgens wereldwijd erkende structuren kunnen worden gemarkeerd.

JSON en Linked Data volledig uitleggen is voer voor een volgend artikel. Een voorbeeld van JSON-LD notatie vind je hieronder:

{
  "@context": "https://schema.org",
  "@type": "Person",
  "name": "Jurre Kluin,
  "url": "https://jurrekluin.com/"
}

Ik leg de code hierboven kort uit zodat je het hopelijk begrijpt. Het keyword “@context” definieert het woordenboek dat gebruikt moet worden om de code te begrijpen. In dit geval dus “https://schema.org”.

Het datatype wordt getoond door het keyword “@type”. Dit is “Person”. Zoals je hier kunt lezen is dit dus informatie over een persoon (levend, dood of fictief).

Ik heb vervolgens de ‘name’ en ‘url’ naam-waardeparen toegevoegd als eigenschappen van het schema ‘person’. Je kunt in het “woordenboek” van Schema.org vinden welke eigenschappen je allemaal kunt toewijzen aan een schema.

Voordeel JSON-LD

Het voordeel van JSON-LD ten opzichte van Microdata en RDFa is, zoals je straks zult zien, dat je deze data kunt toevoegen zonder dat het zichtbaar moet zijn op de pagina. Dit betekent dat je allerlei informatie kunt toevoegen voor zoekmachines, zonder dat de bezoeker deze informatie op de pagina te zien krijgt.

Je voegt JSON-LD toe aan een pagina door middel van een script-tag in de HTML-code. Dit betekent dus ook dat je Google Tag Manager kan gebruiken om Structured Data toe te voegen aan pagina’s op een website. Een voorbeeld van een volledige JSON-LD notatie zou als volgt zijn:

<script type="application/ld+json">
  {
    "@context": "https://schema.org",
    "@type": "Person",
    "name": "Jurre Kluin,
    "url": "https://jurrekluin.com/"
  }
</script>

Het mooie aan deze manier van structured data toevoegen is dat de brontekst beter leesbaar wordt. Daarnaast kun je gemakkelijk de datastructuren dynamisch genereren. Je kan bijvoorbeeld een template toevoegen aan iedere pagina en de waarden inladen vanuit een database of automatisch genereren op basis van de informatie op de pagina.

JSON-LD wordt door Google aangeraden als het dataformat wat de voorkeur heeft. Het is dan ook verstandig als je kiest voor JSON-LD om structured data toe te voegen aan je website. Het is simpelweg de meest gebruikte, overzichtelijkste en makkelijkste manier.

Microdata

Alhoewel microdata nog maar weinig wordt gebruikt is het wel interessant om te weten hoe je Microdata gebruikt. Het belangrijkste verschil met JSON-LD is dat je de markup toevoegt aan bestaande HTML-tags. Het nadeel hiervan is dat de code in de back-end slechter leesbaar wordt, en je alle data moet weergeven aan de voorkant van je site op plekken die misschien niet helemaal goed uitkomen.

Dit is een voorbeeld van Microdata, waarbij ik hetzelfde weergeef als in het voorbeeld bij JSON-LD notatie:

<div itemscope itemtype="https://schema.org/Person">
  <span itemprop="name">Jurre Kluin</span>
  <span itemprop="url">https://jurrekluin.com</span>
</div>

Een belangrijk verschil is, zoals je ziet, het gebruik van “itemscope”, “itemtype” en “itemprop” in je HTML-code.

Wil je Microdata gebruiken als markup in jouw website? Dan raad ik je aan deze pagina van Schema.org te lezen. Hier wordt stap-voor-stap het gebruik van Microdata omschreven.

RDFa

RDFa lijkt veel op Microdata. Je past het ook toe binnen de bestaande HTML-code, maar je gebruikt een ander “woordenboek” en werkt daardoor iets anders binnen je code. Een voorbeeld:

<div vocab="https://schema.org/" typeof="Person">
  <span property="name">Jurre Kluin</span>
  <span property="url">https://jurrekluin.com/</span>
</div>

Je gebruikt nu dus “vocab”, “typeof” en “property” in de HTML-code om in RDFa notatie de structured data weer te geven.

Structured Data en Social Media

Structured data markup voor social media werkt anders dan hierboven beschreven. Je gebruikt hiervoor het Open Graph Protocol. Je voegt deze data toe om ervoor te zorgen dat de webpagina goed wordt weergegeven op social media platforms.

Je stelt met Open Graph meta tags de titel, het type content, de url, de afbeelding, de auteur en andere informatie in die nuttig kan zijn voor de weergave van de webpagina in een social media post. Als iemand jouw artikel deelt op social media, heb je volledige controle over wat er wordt weergeven in het “preview” blok waarin je pagina getoond wordt.

Lees alles over het Open Graph Protocol op de officiële website. Hier lees je meer over structured data en social media.

2. Voeg structured data in

Om structured data toe te voegen dien je de HTML-code van een pagina aan te passen. Dit doe je door de pagina direct te bewerken, en de JSON-LD, Microdata of RDFa markup toe te voegen aan de bestaande HTML.

Je kan ook Google Tag Manager of een Wordpress plugin gebruiken om structured data toe te voegen.

Hoe voeg je structured data toe aan een website?

  1. Open Google’s Structured Data Markup Helper.

  2. Selecteer welk datatype je wil gebruiken, en voer de URL van de onbewerkte pagina in.

  3. Selecteer alle elementen waar je structured data markup aan wil toevoegen.

  4. Maak de HTML code.

  5. Voeg de Schema markup aan de pagina toe.

  6. Test de pagina met Google’s Rich Results Test.

  7. Los alle problemen op die de tool weergeeft.

  8. Test de pagina met de Schema Markup Validator.

  9. Los alle problemen op.

  10. Publiceer de pagina.

Structured data toevoegen is niet moeilijk. Het concept is misschien ingewikkeld, maar implementeren kun je gemakkelijk zelf doen als je verstand hebt van HTML en ervaring met websites beheren.

Je moet weten dat structured data geen garantie is op een rich result in de SERPs. Het duurt vaak weken, soms maanden, voordat Google je pagina opnieuw heeft gecrawled en soms wordt de info niet eens getoond in de zoekresultaten.

Hieronder leg ik stap-voor-stap uit hoe je structured data toevoegt aan je website.

1. Open Google’s Structured Data Markup Helper

Ga naar deze pagina. Als je nog nooit structured data aan je website hebt toegevoegd is dit een goede plek om te beginnen.

Google structured data markup helper
2. Selecteer welk datatype je wil gebruiken, en voer de URL van de onbewerkte pagina in.

Kies het “Website” tabblad. Vervolgens kies je het data type wat je wil toevoegen aan de pagina. Voeg daarna de pagina url (of de HTML-code) toe onderaan. Klik op “start tagging” om door te gaan.

Datatype en url invoeren
3. Selecteer alle elementen waar je structured data markup aan wil toevoegen.

Nadat de pagina geladen is zie je links de webpagina en rechts de data die je kunt invullen. Markeer met je muis een element op de pagina om data tags toe te wijzen. De tool geeft suggesties aan de hand van het datatype wat je hebt gekozen.

Elementen selecteren en tags invoeren

Voer alle mogelijke data tags in en kies “add missing tags” om info toe te voegen voor de tags waarover niks op de pagina te zien is.

4. Maak de HTML code.

Heb je alle informatie toegevoegd? Klik dan op “Create HTML” in de rechterbovenhoek.

5. Voeg de Schema markup aan de pagina toe.

De markup wordt nu weergegeven op het volgende scherm. Je ziet automatisch JSON-LD markup, maar je kan ook microdata genereren met het kleine drop-down menu.

Als je de markup wil downloaden als HTML-bestand klik je op “Download”. Als je meer over het toevoegen van structured data aan een pagina wil lezen klik je op “Articles”.

Schema markup aan pagina toevoegen

Kopieer de gegenereerde JSON-LD code en plak deze binnen de <head> tags van de pagina. Vervang in het geval van Microdata alle HTML-code van de pagina met de door Google gegenereerde code.

Als je dit gedaan hebt klik je op “Finish” in de rechterbovenhoek. Google doet suggesties voor volgende stappen. Een van de acties is dat je de pagina gaat testen met de Structured Data Testing Tool. Meer hierover in het volgende punt.

6. Test de pagina met Google’s Rich Results Test.

In Google’s Rich Results Test kun je iedere webpagina testen op het gebruik van structured data. Open de pagina en voer de url in van de zojuist aangepaste pagina. Klik op “Test URL”.

Google rich results test

De tool geeft voor ieder stukje structured data weer of deze goed is ingevoerd. Als er onderdelen missen wordt er een melding weergegeven. Zo kun je waarschuwingen krijgen voor optionele verbeteringen en foutmeldingen wanneer de code onbruikbaar is voor Google.

7. Los alle problemen op die de tool weergeeft.

Bekijk iedere melding in de Rich Results Test en los ieder probleem op. Zorg ervoor dat alle structured data correct is ingevoerd.

Voer de test opnieuw uit zodra je alle meldingen en problemen hebt opgelost.

8. Test de pagina met de Schema Markup Validator.

Voer de url in de Schema Markup Validator van Schema.org in en klik op “test uitvoeren”.

Deze tool geeft mogelijk andere meldingen weer dan Google’s Rich Results Test.

Schema markup validator screenshot
9. Los alle problemen op.

Los alle problemen op die de Schema Markup Validator weergeeft.

Herhaal de test nadat je alle meldingen hebt verwerkt.

10. Publiceer de pagina.

Publiceer definitief de aangepaste pagina.

Invoegen met Google Tag Manager

Als je Google Tag Manager gebruikt op jouw website kun je ook met deze tool structured data invoegen op een webpagina. Door gebruik van de juiste voorwaarden kun je code implementeren in je website en dit makkelijk onderhouden in één overzicht.

Let op: je kan alleen JSON-LD markup toevoegen met Google Tag Manager en het kan de laadsnelheid van je pagina beïnvloeden.

1. Open de Google Tag Manager container

Ga naar Google Tag Manager, log in en open de container van je website.

2. Voeg een custom HTML tag toe

Ga naar “Tags” en klik op “Nieuw” om een nieuwe tag toe te voegen. Kies in de “Tag configuratie” voor een “Custom HTML Tag”.

3. Voer de JSON-LD markup in

Voer de JSON-LD markup die je eerder hebt gemaakt (lees stap 1 t/m 5 hier) toe binnen een script tag. Dit doe je in het lege HTML-vak. Een voorbeeld ziet er als volgt uit:

<script type="application/ld+json">
{
  "@context": "http://schema.org/",
  "@type": Product,
  "name": "Voetbalschoen Premium",
  "aggregateRating": {
    "@type": "AggregateRating",
    "ratingValue": "4.7",
    "reviewCount": "102"
  }
}
</script>
4. Stel de trigger in

Stel een trigger in. Voeg een trigger toe die wordt geactiveerd wanneer de pagina-URL gelijk is aan de pagina-URL waarop jij de JSON-LD markup wil weergeven.

Sla vervolgens de trigger en de tag op.

5. Test de implementatie

Kies “preview” en test of de tag wordt geactiveerd zodra je de pagina bezoekt in preview modus. Zo niet, maak aanpassingen totdat de tag werkt op de pagina’s waarop je deze wil activeren.

6. Publiceer de wijzigingen

Vergeet niet de aangepaste container te publiceren. Zodra je dit hebt gedaan kun je de wijzigingen testen met een tool als Google’s Rich Snippet Test.

Als een Engelstalige video geen probleem is kun je onderstaande video gebruiken om te leren hoe je structured data in JSON-LD markup met Google Tag Manager toevoegt.

YouTube video

Handige Wordpress plugins voor structured data

Er zijn allerlei Wordpress plugins waarmee je direct vanuit Wordpress structured data kan toevoegen. Onze voorkeur gaat uit naar Rank Math SEO, omdat deze plugin nog veel meer functies heeft. We gebruiken deze plugin voor al onze klanten om de on-page SEO aan te passen.

Andere aanraders zijn:

3. Controleer de structured data

Als je de code hebt toegevoegd aan een pagina is het aan te raden om te controleren of alle informatie goed ingevuld is. Als je een fout hebt gemaakt kun je deze makkelijk opsporen met een paar gratis tools.

Voordat je begint met testen kun je eerst nagaan of je de richtlijnen van Google hebt gevolgd.

Houd je aan de richtlijnen van Google

Het is belangrijk om je aan de door Google gestelde richtlijnen van structured data te houden. Ik heb ze hieronder kort onder elkaar gezet.

  • Formaat: bied structured data aan in een van de volgende drie formaten: JSON-LD, microdata of RDFa. Google raadt de eerste aan.

  • Toegankelijkheid: pagina’s en websites met structured data dienen toegankelijk te zijn voor de crawlbot van Google. Zorg er dus voor dat je bots blokkeert met een “noindex” meta-tag of het robots.txt bestand.

  • Contentequivalentie: je mag geen informatie toevoegen aan JSON-LD-markup die niet in de HTML-code wordt gebruikt. Voeg dus geen teksten of eigenschappen toe die niet terug te vinden zijn op de pagina zelf.

  • Relevantie: zorg voor relevante overeenkomsten tussen de structured data en de inhoud van de pagina. Gebruik dus geen “restaurant” markup als je een voedingsdeskundige bent.

  • Volledigheid: alle datatypes bevatten een aantal verplichte properties. Als je essentiële eigenschappen niet toevoegt is je structured data niet geschikt voor rich results in Google.

  • Specificiteit: je vindt op Schema.org erg veel datatypes, daarom moet je zo nauwkeurig mogelijk zijn in het gebruik van de datatypes.

Gratis tools om structured data te checken

We gebruiken drie tools om de structured data gratis te checken. Twee hiervan zijn eerder in dit artikel al eens besproken.

Bekijk hier alle tools die handig zijn voor jouw structured data implementatie.

Geduld

Na de (her)publicatie van een pagina kun je eventueel een indexering bij Google aanvragen via Search Console. Na een tijd zal Google sowieso vanzelf de pagina (opnieuw) indexeren.

Je zal waarschijnlijk niet direct in de zoekresultaten zichtbaar worden in de Rich Results, maar je hebt je kansen op termijn in ieder geval flink verhoogd.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Structured data voor kanalen buiten Google

    Buiten Google zijn er ook andere kanalen die gebruik maken structured data om informatie beter weer te geven. We hebben het bijvoorbeeld al even over social media gehad.

    1. Social media

    Door gebruik te maken van het Open Graph Protocol kun je voor Facebook, Linkedin, Instagram, Twitter en Pinterest instellen wat er getoond wordt in de “preview” weergave van een link.

    De “preview” van een link wordt weergegeven in een “social card”. Deze kaart geeft een afbeelding, tekst, de link en mogelijk meer informatie weer. Als je in de <head> tag van je pagina deze informatie meegeeft wordt op ieder platform de social card getoond zoals jij het wil. Doe je dit niet, dan maakt het platform zelf een kaart en heb je geen controle.

    Met deze tools kun je controleren hoe een social card er uit komt te zien:

    2. E-mail Marketing

    Heb je wel eens een boeking gedaan voor een hotel of een online bestelling geplaatst waarbij er bovenaan de bevestigingsmail gelijk een duidelijk overzicht van alle informatie zichtbaar was? Dit komt door email markup.

    Als je Gmail gebruikt zul je vast wel eens e-mails krijgen met dit soort overzichten. Structured data in e-mails wordt steeds meer gebruikt en is daardoor interessant om de gebruikservaring van je klanten te verbeteren.

    Hier kun je jouw markup testen voor e-mails.

    Structured data in e-mails
    Structured data in een e-mail van Bol.com, waarbij alle bestelgegevens overzichtelijk worden weergegeven.

    Veel gemaakte fouten met structured data

    Het is belangrijk om je aan de richtlijnen van Google te houden, zodat je pagina niet wordt gemarkeerd als spam. Hieronder zet ik een aantal veel gemaakt fouten voor je op een rij. Zo maak jij niet dezelfde fouten.

    Onzichtbare content markeren

    Alle informatie die wordt weergegeven in structured data, moet ook zichtbaar zijn op de pagina. Zo kun je bijvoorbeeld niet informatie over de auteur implementeren terwijl dit niet op de pagina zichtbaar is.

    Het markeren van onzichtbare content is een overtreding van de Google richtlijnen omtrent structured data.

    Review snippet website-breed toepassen

    Veel websites passen automatisch over de gehele website structured data toe. Als je een webshop hebt wordt vaak de reviewscore van de website aan iedere webpagina toegevoegd in de structured data.

    Aangezien het op de productpagina relevant is om te weten wat de reviewscore van het specifieke product is toon je Google verkeerde informatie. Zorg er daarom voor dat je de review snippet specifiek per pagina toepast.

    Misleidende inhoud

    Het gebeurt vaak dat een lijst van hotels, restaurants of andere locaties wordt gemarkeerd als één optie. Dit is misleidende inhoud, omdat je op de pagina niet deze specifieke locatie maar een hele lijst laat zien. Hierdoor verwacht de bezoeker andere inhoud dan op de pagina aanwezig is.

    Zorg ervoor dat je ieder Schema type goed toepast en de structured data precies overeenkomt met de informatie op de pagina.

    Handige tools voor structured data

    Als laatste wil ik je nog wat handige tools meegeven die ik gebruik voor structured data. Ze helpen mij om makkelijker Markup te maken, problemen op te lossen, en data te implementeren.

    Google Search Console

    Als je nog niet bekend met Google Search Console, maar al wel naar structured data kijkt werk je in de verkeerde volgorde. Via Google Search Console kun je alles omtrent de indexering en crawling van je website regelen.

    Google geeft je meldingen via Google Search Console als er problemen zijn met je structured data. Zorg daarom dat iedere website waar je aan werkt aangemeld is bij Search Console en houd het tabblad “Enhancements” in de gaten voor meldingen over structured data.

    Merkle Schema Markup Generator

    De Schema Markup Generator van Merkle is handig om snel simpele JSON-LD Markup te maken. Je kunt gemakkelijk een Schema type selecteren en de informatie die je wil weergeven invoeren.

    De code wordt direct in JSON-LD format opgemaakt en deze kun je kopiëren om direct te implementeren. Let wel op dat de generator alleen simpele code maakt. Als je geavanceerde Schema types wil gebruiken dan is deze tool iets te beperkt.

    Google’s Rich Snippet Test

    We hebben de Rich Snippet Tester van Google nu al meerdere keren voorbij zien komen. Dit is de belangrijkste tool om te testen of jouw structured data goed wordt weergegeven op een pagina.

    Javascript Bookmark

    Een extra tip om gemakkelijk van deze tool gebruik te maken is om deze als bladwijzer aan je webbrowser toe te voegen. Voeg het onderstaande stukje Javascript toe als de url van de bookmark.

    javascript:(function(){ window.open('https://search.google.com/test/rich-
    results?url=%27+encodeURIComponent(location.href))})();

    Zodra je op de bladwijzer klikt wordt de huidige pagina ingevoerd in een nieuwe Rich Snippet Test. Zo kun je iedere pagina die je op dat moment hebt geopend direct checken in de tool van Google.

    Hulp bij Structured Data

    Heb je hulp nodig bij het implementeren van structured data op jouw website? Bij Leadi kunnen we je helpen. We voeren eenmalige aanpassingen of doen dit periodiek om ook de laatste content up-to-date te brengen.

    We kunnen ook dynamisch structured data vullen, zodat iedere pagina direct de juiste informatie aan Google doorgeeft. Zo hoef je bijvoorbeeld niet voor iedere productpagina de code aan te passen, maar krijgt ieder stukje JSON-LD Markup unieke code, op basis van wat er op de pagina te zien is.

    Contact opnemen doe je via het formulier op deze pagina.