Wat is Google Optimalisatie? Waarom Google zo belangrijk is in Nederland Wanneer is Google optimalisatie interessant? Google optimalisatie met SEO Google optimalisatie met SEA Het proces van Google optimalisatie Google Optimalisatie uitbesteden aan Leadi

Er gaat iets mis als je een website hebt, maar niet gevonden wordt door potentiële klanten. Je wil natuurlijk dat mensen jouw website vinden via zoekmachines als Google voor relevante zoektermen.

Om dat voor elkaar te krijgen is het belangrijk om je website voor deze zoektermen te optimaliseren. Als je dit doet voor Google, noemen we dat Google optimalisatie.

In dit artikel leggen we je alles uit over Google optimalisatie, zodat je zo veel mogelijk kans maakt om hoog in de zoekresultaten van Google te komen.

Wat is Google Optimalisatie?

Google optimalisatie gaat over alle onderdelen die de aanwezigheid van jouw website in Google beïnvloeden. Je probeert hiermee zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar boven te komen, bij zoektermen die voor jouw website interessant zijn.

Je hebt twee mogelijkheden voor website optimalisatie in zoekmachines, namelijk via SEO en SEA.

Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

SEO staat voor Search Engine Optimization, in het Nederlands vertaald naar zoekmachine optimalisatie. Het richt zich op het optimaliseren voor de vindbaarheid in de organische zoekresultaten.

Met SEO pak je punten aan die betrekking hebben op je website zelf. Van structuur en snelheid tot content en autoriteit. Search Engine Optimization is er volledig op gericht om je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten van Google te laten verschijnen voor de juiste zoekwoorden.

SEA staat voor Search Engine Advertisement, in het Nederlands vertaald naar zoekmachine advertenties Het richt zich op het optimaliseren van je betaalde advertenties, zodat deze vaker getoond worden.

Met SEA werk je aan betaalde advertenties en bijbehorende landingspagina’s. Het optimaliseren van je advertenties resulteert in meer vertoningen, meer websitebezoekers en meer conversies voor een zo laag mogelijke advertentieprijs.

In onderstaande afbeelding zie je de verschillende resultaten uitgelegd. Zo is er ook onderscheid te maken tussen verschillende advertenties, afhankelijk van het doel wat je wil bereiken.

Serp seo en sea verschil
De verschillende zoekresultaten in Google uitgelegd: De SEA resultaten zijn advertenties. Hier wordt per klik voor betaalt. Daaronder zie je de organische zoekresultaten. Dit zijn de gratis resultaten en worden door Google bepaald. Op basis van hun eigen algoritme bepalen ze welke zoekresultaten het meest relevant zijn voor het ingevoerde zoekwoord.

Lees verder in onze gids “Wat is het verschil tussen SEO en SEA” om meer te weten te komen wat beide optimalisaties voor jouw website kunnen betekenen. Of verdiep je in hoe je SEO en SEA kunt combineren voor optimale resultaten.

Waarom Google zo belangrijk is in Nederland

Google is de belangrijkste zoekmachine in Nederland. Er zijn genoeg andere zoekmachines, maar Google is simpelweg de grootste en belangrijkste bron van onze informatie.

Hebben we in Nederland iets nodig? Dan is de kans groot dat we het op Google invoeren en daar de oplossing of het antwoord vinden.

Google heeft in Nederland een marktaandeel van 95%. Genoeg reden om je te richten op het optimaliseren van jouw website voor de zoekresultaten van dit gigantische platform.

Wanneer is Google optimalisatie interessant?

Google optimalisatie is interessant wanneer een website-bezoeker geld op kan leveren. Je zal dus zien dat bedrijven de meeste tijd en moeite stoppen in het verschijnen op Google.

Je kunt op verschillende manieren geld verdienen met je website:

  • Advertenties van anderen vertonen aan bezoekers – denk aan NU.nl, blogs, forums, online tools, etc.

  • Een website bezoeker kan een product kopen bij een bedrijf waar jij ze naartoe verwijst via een link – dit heet affiliate marketing en kan erg lucratief zijn.

  • Een website bezoeker kan jouw dienst afnemen – denk aan makelaars, accountants, bouwbedrijven, trainers/coaches, marketing bureaus, etc.

  • Een website bezoeker kan een fysiek product kopen – denk aan e-commerce, webwinkels, etc.

  • Een website bezoeker kan een digitaal product kopen – denk aan cursussen, software, e-books, etc.

Je kunt dus op allerlei manieren geld verdienen als je gevonden wordt in de Google zoekresultaten. Zoekmachine optimalisatie is simpelweg een manier om jouw doelgroep naar je website te krijgen.

Wij willen als bedrijf gevonden worden via Google om zo nieuwe klanten aan te trekken. Voor veel bedrijven is dit de reden om Google optimalisatie toe te passen. Lees verder in onze gids “De 9 belangrijkste SEO-doeleinden voor bedrijven” om te zien welke redenen bedrijven nog meer hebben.

Hoe kun je meer klanten aantrekken met Google optimalisatie? In het volgende deel gaan we dieper in op deze vraag.

Wil je zelf beginnen met Google optimalisatie? Lees dan eens deze beginnershandleiding van Google door. Je leest er (in het Engels) alles wat je moet weten om te beginnen met SEO.

Of lees verder in onze gids “Snel je SEO optimaliseren” om direct aan de slag te gaan met een aantal snelle, maar belangrijke verbeteringen.

Google optimalisatie met SEO

Zoekmachine optimalisatie voor een betere vindbaarheid in de zoekresultaten van Google bestaat uit een SEO-campagne met de volgende onderdelen:

  • Techniek

  • Content

  • Backlinks

Is het voor jou alleen relevant om gevonden te worden door mensen uit de buurt? Dan is local SEO ook erg interessant. Dit heeft veel overlap met standaard SEO, maar kent enkele specifieke elementen.

Google optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen
Google optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Het is belangrijk om al deze onderdelen aan te pakken om zo hoog mogelijk te kunnen scoren in Google.

De techniek van je website als belangrijkste factor voor Google optimalisatie

De technische aspecten van je website vormt de basis van je vindbaarheid. Google hecht namelijk niet alleen waarde aan de informatie die je aanbiedt. Ze hechten minstens net zoveel aan de gebruikerservaring van hun gebruikers.

Google optimalisatie voor technische SEO richt zich op alle onderdelen die belangrijk zijn voor een gebruiksvriendelijke website. Denk hierbij aan laadsnelheid, verschuivende elementen op de pagina, een logische indeling, leesbaarheid voor crawlers, en zo nog meer.

We leggen je in dit artikel niet exact uit hoe je je website technisch in orde kunt maken, omdat we dat al hebben beschreven in onze complete gids over technische SEO. We sommen nog wel even de belangrijkste elementen op:

  • De website moet makkelijk indexeerbaar zijn voor zoekmachines;

  • De website moet mobiel perfect te gebruiken zijn met een responsive website;

  • De laadsnelheid moet goed zijn (het grootste element op de pagina moet in minder dan 2,5 seconden laden);

  • De URL’s moeten kort en duidelijk zijn;

  • Voorkom dubbele content op je website;

  • Maak afbeeldingen zo klein mogelijk, zonder in te leveren op kwaliteit;

  • Voeg de juiste meta tags toe (title tag, meta-description en robots-meta);

  • Zorg ervoor dat je website altijd met HTTPS geladen wordt;

  • Voeg structured data toe;

  • Voorkom dode links, 404-fouten, en andere HTTP-codes door pagina’s altijd goed door te verwijzen met een 301-redirect.

Zorg dat je website technisch goed is ingericht om de basis te leggen voor Google optimalisatie.

De 3 google core web vitals: lcp, fid en cls
De 3 Google Core Web Vitals zijn de belangrijkste indicatoren voor de techniek achter je website. Ze hebben voornamelijk betrekking op de laadsnelheid van je website, maar kijken ook naar de functionaliteit van je site.

Goede content is de kern van goede vindbaarheid in Google

Het maken van waardevolle content is essentieel voor goede vindbaarheid op Google. Je kunt alles goed doen, maar als andere websites simpelweg betere content schrijven, kom je niet bovenaan in de zoekresultaten van Google.

Je moet namelijk het beste antwoord geven op de vraag die iemand heeft bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Goede content voldoet aan deze voorwaarden:

  • De inhoud is relevant

  • De inhoud is uniek

Houd voor Google optimalisatie ook altijd de afkorting EAT in gedachten. Dit staat voor:

  • Expertise

  • Authoritativeness (autoriteit)

  • Trustworthiness (betrouwbaarheid)

Dit zijn de drie kernelementen waar Google rekening mee houdt bij het bepalen van de beste resultaten.

Google beoordeelt de mate van expertise van de maker van de inhoud. Vervolgens kijkt Google naar de autoriteit van de maker, de content en de website. En als laatste kijkt Google naar de betrouwbaarheid van de maker, de content en de website.

Door goede content te schrijven toon je jouw expertise aan.

Schrijf je veel content? Dan groeit jouw autoriteit. Zeker wanneer je veel over hetzelfde onderwerp schrijft.

Is er veel over jouw website, de maker of de inhoud te vinden op andere websites? Dan groeit ook je betrouwbaarheid.

Je moet dus een expert worden in jouw discipline, domein of specialisme. Schrijf waardevolle, unieke en relevante content op je website, en optimaliseer dit verder voor Google.

Lees verder in onze gids “Perfecte SEO teksten schrijven” voor tips over het creëren van content die gevonden wordt in Google.

Content optimaliseren voor betere vindbaarheid in Google met on page SEO

Wil je in Google op bepaalde zoektermen scoren? Dan zal je er alles aan moeten doen om signalen aan de zoekmachine te geven dat jouw artikel over een bepaald onderwerp gaat.

Deze signalen geef je af met goede on-page SEO. Dit is het optimaliseren van onderdelen op een pagina om zo hoog mogelijk te scoren in de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht op een zoekmachine.

Je werkt simpelweg een checklist af met alle onderdelen die belangrijk zijn om de juiste signalen af te geven. Zo optimaliseer je weer een extra deel van je website voor Google.

Hoe je stap voor stap je pagina’s voor een zoekwoord kunt optimaliseren leggen we uit in onze complete gids over on-page SEO. De belangrijkste punten sommen we hieronder op:

  • Gebruik het zoekwoord in de SEO-titel, meta-omschrijving en paginatitel.

  • Pas zoekwoorden toe in tussenkopjes en paragrafen.

  • Gebruik zoekwoorden in de alt-teksten van afbeeldingen.

  • Gebruik zoekwoorden niet te vaak (keyword stuffing), maar probeer het maximaal 1 tot 1,5 keer per 100 woorden te gebruiken.

  • Link naar andere relevante artikelen op je website.

  • Link eventueel naar belangrijke informatie op andere websites.

  • Geef duidelijke structuur aan met behulp van sub-headings.

Tip: Werk je met WordPress? Er zijn een aantal goede plug-ins die je kunnen helpen met het optimaliseren van je content. Voorbeelden zijn Yoast SEO en Rank Math.

Rank math als hulpmiddel voor seo teksten schrijven
Rank Math plug-in voor WordPress als hulpmiddel voor on-page Google optimalisatie.

Linkbuilding is een goede manier om aan je betrouwbaarheid te werken

Nadat de website technisch goed is ingericht, en alle pagina’s zijn geoptimaliseerd voor belangrijke zoekwoorden, richt je je op de promotie van je website.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen met linkbuilding. Dit houdt in dat je andere websites gaat benaderen om links naar jouw website te plaatsen. Linkbuilding is een van de meest krachtige methodes om de betrouwbaarheid van je website te vergroten.

Google leidt namelijk veel af van de signalen die externe websites en social media platformen geven over jouw website.

Linken er veel relevante websites en social media posts naar jouw pagina? Dan ziet het er voor Google uit dat je waarschijnlijk een waardevolle pagina hebt gemaakt. Relevante links van autoritaire websites geven meer betrouwbaarheid af.

De autoriteit en betrouwbaarheid van je pagina stijgt met backlinks, waardoor je hoger scoort in de zoekresultaten. Het is daarbij belangrijk om je te richten op kwalitatieve backlinks.

Linkbuilden is de manier om jouw website via externe partijen te optimaliseren voor Google.

Local SEO

Lokale SEO richt zich op de lokale vindbaarheid van je website en bedrijfsvermelding voor de zoekresultaten die gebonden zijn aan een specifieke plaats.

Als je bijvoorbeeld een tandarts zoekt terwijl je in Roosendaal bent, krijg je resultaten die relevant zijn voor die plaats. Google weet dat het irrelevant is om resultaten uit Groningen te laten zien, want de kans is erg klein dat je een tandarts buiten je stad zal bezoeken.

Zo’n resultaat ziet er dan als volgt uit:

Zoekresultaten lokale seo

Je kunt optimaliseren voor Google door jouw bedrijfsvermelding goed in te stellen met Google Business. Zo word je goed weergegeven in de local 3-pack.

Daarnaast kun je op jouw website bepaalde pagina’s maken die laten zien dat je in de relevante stad gevestigd bent en het product of de dienst aanbiedt die iemand zoekt. Zo optimaliseer je jouw website voor de gelokaliseerde zoekresultaten in Google.

Wil je meer weten over de voor- en nadelen van SEO? Lees dan hier verder.

Met een SEO-strategie kun je alle vormen van SEO meenemen om je website beter vindbaar te maken in zoekmachines.

Benieuwd of onze werkwijze jou kan helpen?

Plan een gratis gesprek in om er samen achter te komen.

    Google optimalisatie met SEA

    Google optimalisatie is ook mogelijk voor betaalde advertenties. Advertenties worden boven de organische zoekresultaten getoond. Het zijn dus de eerste resultaten die gebruikers zien voor een bepaald zoekwoord.

    Door je advertenties met Search Engine Advertisment te optimaliseren voor Google, worden je advertenties vaker getoond, waardoor je meer websitebezoekers ontvangt en uiteindelijk meer conversies kunt maken.

    Search Engine Advertising richt zich op het optimaliseren van drie onderdelen:

    • Zoekwoorden

    • Advertenties

    • Landingspagina’s

    De zoekwoorden zijn de zoektermen waar je op adverteert en waar je dus voor naar boven komt in de zoekresultaten. In die zoekresultaten wordt vervolgens jouw advertentie getoond. Als gebruikers op de advertentie klikken komen ze op je landingspagina terecht.

    Ontdek ook hoe je SEA uit kunt besteden.

    Zoekwoorden

    Allereerst werk je aan zoekterm optimalisatie voor de termen waar je op adverteert, want je wil alleen adverteren op zoekwoorden die ook daadwerkelijk conversies opleveren.

    Door de juiste zoekwoorden te gebruiken met een bijbehorende zoekintentie trek je het juiste publiek naar je website toe. Hoe beter de zoekwoorden bij de advertentie en de landingspagina passen, hoe relevanter de gebruikers zijn die via dat zoekwoord op je website terecht komen.

    Advertentie

    Ten tweede optimaliseer je de advertenties die mensen te zien krijgen, want deze moeten er wel toe leiden dat mensen jouw pagina bezoeken.

    Zorg voor een klikwaardige titel en een passende omschrijving. Maak eventueel gebruik van afbeeldingen om de advertentie nog aantrekkelijker te maken.

    Houd altijd in gedachten dat relevantie de belangrijkste factor is. Gebruikers zullen een pagina snel weer verlaten als een klik op de advertentie niet oplevert wat ze hadden verwacht. Dit resulteert in een negatieve score voor je advertentie.

    Landingspagina

    Als laatste optimaliseer je de landingspagina. Dit is de pagina waar je bezoekers overtuigt om tot conversie over te gaan.

    Vaak wordt dit onderdeel vergeten, waardoor mensen dus klikken, niet overtuigd raken en vervolgens de pagina verlaten. Zo gooi je veel advertentiebudget weg, omdat je wel betaalt voor iedere klik op jouw advertentie.

    We hebben SEA nu heel kort toegelicht. Lees verder in onze gids “Je eerste SEA-campagne opzetten” voor meer informatie.

    Het proces van Google optimalisatie

    Google optimalisatie is geen eenmalige taak. Het is een continu proces om je website zo steeds verder te verbeteren en voor meer en meer zoekwoorden hoog te kunnen ranken of zo voordelig mogelijk te adverteren.

    Zeker voor SEO geldt dat het lang kan duren (tot wel zes maanden) voordat een nieuwe website in de organische zoekresultaten rankt. Ook voor optimalisaties kan het even duren voordat deze door Google worden verwerkt en je content opnieuw wordt geïndexeerd.

    Met advertenties gaat dit allemaal een stuk sneller. Je advertenties zullen dus direct zichtbaar zijn, zelfs als je website helemaal nieuw is.

    Het belangrijkste is om een website analyse te doen en een strategie uit te stippelen. Aan de hand hiervan kun je een plan opstellen. Lees verder in onze gids “11 beste online marketing strategieën voor bedrijfsgroei” om te zien hoe je SEO en SEA kunt inzetten.

    Google Optimalisatie uitbesteden aan Leadi

    Vind je Google optimalisatie toch iets te ingewikkeld klinken? Dan kun je altijd zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een specialist. Door SEA uit te besteden weet je zeker dat je advertentiebudget zo goed mogelijk wordt ingezet en je zelf niets verspild. Met SEO uitbesteden weet je zeker dat echt alle onderdelen van je website worden geoptimaliseerd en er niets wordt overgeslagen.

    Leadi is een specialist in SEO en SEA. Wij werken niet met vaste contracten, maar met sprints te werken. Zo kun je zelf kiezen of je de kennis, de uitvoering of beide services afneemt. Tegelijkertijd behoud je alle flexibiliteit omdat je niet vastzit aan lange contracten.

    Onze sprintmethode is uniek in de Nederlandse wereld van zoekmachine marketing. Dus wil je meer weten? Bekijk dan onze SEO-sprints of SEA-sprints of vul onderstaand formulier in en wij komen zo snel mogelijk bij je terug.

      Neem contact op