Wat is Google Optimalisatie? Waarom Google zo belangrijk is in Nederland Wanneer is Google optimalisatie interessant? Hoe doe je Google optimalisatie? Google Optimalisatie uitbesteden aan Leadi

Een website optimaliseren voor zoekmachines is interessant om meer relevante bezoekers aan te trekken. De meest interessante zoekmachine is Google, maar hoe zorg je voor Google optimalisatie?

Je kunt op twee manieren je website optimaliseren voor een zoekmachine, namelijk via SEO en SEA.

Door middel van SEO kom je naar boven in de “organische” zoekresultaten, SEA zorgt ervoor dat je in het advertentieblok van de zoekresultaten verschijnt.

In dit artikel leg ik je alles uit over Google optimalisatie, zodat je zo veel mogelijk kans maakt om bovenaan te staan in Google. Eerst bespreek ik organische zoekmachine optimalisatie en vervolgens de optimalisatie van zoekmachine advertenties.

Wat is Google Optimalisatie?

Google optimalisatie gaat over alle onderdelen die de aanwezigheid van jouw website in Google beïnvloeden. Je probeert hiermee zo hoog mogelijk in de zoekresultaten naar boven te komen, bij zoektermen die voor jouw website interessant zijn.

Als het goed is weet je al voor welke zoekwoorden je gevonden wil worden. Nu is het de uitdaging om je website en alle bijkomende factoren zo te verbeteren dat je bovenaan komt te staan.

Google optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen
Google optimalisatie bestaat uit verschillende onderdelen. Het is belangrijk om al deze onderdelen aan te pakken om zo hoog mogelijk te kunnen scoren in Google.

Waarom Google zo belangrijk is in Nederland

Google is de belangrijkste zoekmachine in Nederland. Er zijn genoeg alternatieven, maar Google is simpelweg de grootste en belangrijkste bron van onze informatie.

Hebben we in Nederland iets nodig? Dan is de kans groot dat we het op Google invoeren en daar de oplossing of het antwoord vinden.

Google heeft in Nederland een marktaandeel van 95%. Genoeg reden om je te richten op het optimaliseren van jouw website voor de zoekresultaten van dit gigantische platform.

Wanneer is Google optimalisatie interessant?

Google optimalisatie is interessant wanneer een website-bezoeker geld op kan leveren. Je zal dus zien dat bedrijven de meeste tijd en moeite stoppen in het verschijnen op Google.

Geld verdienen via website-bezoekers kan op verschillende manieren:

  • Advertenties van anderen vertonen aan bezoekers – denk aan NU.nl, blogs, forums, online tools, etc.

  • Een website bezoeker kan een product kopen bij een bedrijf waar jij ze naartoe verwijst via een link – dit heet affiliate marketing en kan erg lucratief zijn.

  • Een website bezoeker kan jouw dienst afnemen – denk aan makelaars, accountants, bouwbedrijven, trainers/coaches, marketing bureaus, etc.

  • Een website bezoeker kan een fysiek product kopen – denk aan e-commerce, webwinkels, etc.

  • Een website bezoeker kan een digitaal product kopen – denk aan cursussen, software, e-books, etc.

Je kunt dus op allerlei manieren geld verdienen als je gevonden wordt op Google. Het is simpelweg een manier om jouw doelgroep naar je website te krijgen.

Wij willen als bedrijf gevonden worden via Google om zo nieuwe klanten aan te trekken. Voor veel bedrijven is dit de reden om Google optimalisatie toe te passen.

Maar hoe doe je dit? In het volgende deel gaan we dieper in op deze vraag.

Wil je zelf beginnen met Google optimalisatie? Lees dan eens deze beginnershandleiding van Google door. Je leest er alles wat je moet weten om te beginnen met SEO.

Hoe doe je Google optimalisatie?

Google optimalisatie kan op twee manieren. Je kunt organisch vindbaar worden (SEO), en je kunt via advertenties vindbaar worden (SEA).

In onderstaande afbeelding zie je de verschillende resultaten uitgelegd. Zo is er ook onderscheid te maken tussen verschillende advertenties, afhankelijk van het doel wat je wil bereiken.

SERP SEO en SEA verschil
De verschillende zoekresultaten in Google uitgelegd. De SEA resultaten zijn advertenties. Hier wordt per klik voor betaalt. Daaronder zie je de organische zoekresultaten. Dit zijn de gratis resultaten en worden door Google bepaald. Op basis van hun eigen algoritme bepalen ze welke zoekresultaten het meest relevant zijn voor het ingevoerde zoekwoord.

Optimaliseren voor organische vindbaarheid in Google

Een website optimaliseren voor organische vindbaarheid in Google doe je door een mix van de volgende factoren:

  • De beste content leveren

  • Een technisch sterke website neerzetten

  • Links ontvangen van andere websites naar jouw pagina’s

Is het voor jou alleen relevant om gevonden te worden door mensen uit de buurt? Dan is local SEO interessanter. Dit heeft veel overlap met normale SEO, maar kent een aantal specifieke elementen.

Technische SEO

Zonder goede website kom je nergens. Google wil namelijk dat haar gebruikers goede websites vinden.

Dit betekent niet alleen dat je het antwoord moet geven op de vraag die mensen hebben, maar ook dat je pagina gebruiksvriendelijk is.

Google optimalisatie voor technische SEO richt zich op alle onderdelen die belangrijk zijn voor een gebruiksvriendelijke website. Denk hierbij aan laadsnelheid, verschuivende elementen op de pagina, een logische indeling, leesbaarheid voor crawlers, en zo nog meer.

Ik ga hier niet alle stappen uitleggen die je moet nemen op technische SEO te optimaliseren. Dit doe ik in een ander artikel, omdat het onderwerp echt een onderdeel apart is.

Ik zet hier wel de belangrijkste elementen voor je op een rijtje:

  • De website moet makkelijk indexeerbaar zijn voor zoekmachines;

  • De website moet mobiel perfect te gebruiken zijn;

  • De laadsnelheid moet goed zijn (het grootste element op de pagina moet in minder dan 2,5 seconden laden);

  • De URL’s moeten kort en duidelijk zijn;

  • Voorkom dubbele content op je website;

  • Maak afbeeldingen zo klein mogelijk, zonder in te leveren op kwaliteit;

  • Voeg de juiste meta tags toe (title tag, meta-description en robots-meta);

  • Zorg ervoor dat je website altijd met HTTPS geladen wordt;

  • Voeg structured data toe;

  • Voorkom dode links, 404 fouten, en andere HTTP-codes door pagina’s altijd goed door te verwijzen met een 301-redirect.

Zorg dat je website technisch goed is ingericht om de basis te leggen voor Google optimalisatie.

Google Optimalisatie

Content

Het maken van goede content is essentieel voor goede vindbaarheid op Google. Je kunt alles goed doen, maar als andere websites simpelweg betere content schrijven is alles voor niets.

Je moet namelijk het beste antwoord geven op de vraag die iemand heeft bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Goede content voldoet aan deze voorwaarden:

  • De inhoud is relevant;

  • De inhoud is uniek.

Houd voor Google optimalisatie ook altijd de afkorting EAT in gedachten. Dit staat voor:

  • Expertise;

  • Authoritativeness (autoriteit);

  • Trustworthiness (betrouwbaarheid).

Dit zijn de drie kernelementen waar Google rekening mee houdt bij het bepalen van de beste resultaten.

Google beoordeelt de mate van expertise van de maker van de inhoud. Vervolgens kijkt Google naar de autoriteit van de maker, de content en de website. En als laatste kijkt Google naar de betrouwbaarheid van de maker, de content en de website.

Door goede content te schrijven toon je jouw expertise aan.

Schrijf je veel content? Dan groeit jouw autoriteit.

Is er veel over jouw website, de maker of de inhoud te vinden op andere websites? Dan groeit ook jouw betrouwbaarheid.

Je moet dus een expert worden in jouw discipline, domein of specialisme. Schrijf waardevolle, unieke en relevante content op jouw website, en je optimaliseert verder voor Google.

Wordt een expert om te voldoen aan Google EAT

On page SEO

Wil je in Google op bepaalde zoektermen scoren? Dan zal je er alles aan moeten doen om signalen aan de zoekmachine te geven dat jouw artikel over een bepaald onderwerp gaat.

Deze signalen geef je af met goede on-page SEO. Dit is het optimaliseren van onderdelen op een pagina om zo hoog mogelijk te scoren in de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht op een zoekmachine.

Je werkt simpelweg een checklist af met alle onderdelen die belangrijk zijn om de juiste signalen af te geven. Zo optimaliseer je weer een extra deel van je website voor Google.

Off page SEO

Nadat de website technisch goed is ingericht, en alle pagina’s zijn geoptimaliseerd voor zoekwoorden, richt je je op de promotie van jouw website. Dit houdt in dat je andere websites gaat benaderen om links naar jouw website te plaatsen.

Google leidt veel af van de signalen die andere websites en social media platformen geven over jouw website.

Linken er veel websites en social media posts naar jouw pagina? Dan heb je waarschijnlijk een waardevolle pagina gemaakt, denkt Google.

Zo stijgt de autoriteit en betrouwbaarheid van jouw pagina, en scoor je hoger in de zoekresultaten.

Dit is de manier om jouw website via externe partijen te optimaliseren voor Google.

Local SEO

Lokale SEO richt zich op de Google optimalisatie van jouw website en bedrijfsvermelding voor de zoekresultaten die gebonden zijn aan een specifieke plaats.

Als je bijvoorbeeld een tandarts zoekt terwijl je in Roosendaal bent, krijg je resultaten die relevant zijn voor die plaats. Google weet dat het irrelevant is om resultaten uit Groningen te laten zien, want de kans is erg klein dat je een tandarts buiten je stad zal bezoeken.

Zo’n resultaat ziet er dan als volgt uit:

Zoekresultaten lokale SEO

Je kunt optimaliseren voor Google door jouw bedrijfsvermelding goed in te stellen met Google Business. Zo word je goed weergegeven in de local 3-pack.

Daarnaast kun je op jouw website bepaalde pagina’s maken die laten zien dat je in de relevante stad gevestigd bent en het product of de dienst aanbiedt die iemand zoekt. Zo optimaliseer je jouw website voor de gelokaliseerde zoekresultaten in Google.

Wil je meer weten over de voor- en nadelen van SEO? Lees dan hier verder.

Optimaliseren voor vindbaarheid via advertenties in Google

Google optimalisatie is ook mogelijk met advertenties. Deze vind je regelmatig bovenaan de zoekresultaten en dit zijn de eerste resultaten die je ziet.

Door search engine advertising sta je gelijk bovenaan de zoekresultaten. Hierdoor levert het direct resultaten op, al kost het je wel advertentiebudget.

Adverteren via SEA

Voor Google optimalisatie van advertenties heb je drie onderdelen nodig: zoekwoorden, advertenties en landingspagina’s.

De zoekwoorden zijn de zoektermen waar je op adverteert en waar je dus voor naar boven komt in de zoekresultaten. In die zoekresultaten wordt vervolgens jouw advertentie getoond. Als iemand op de advertentie klikt komt hij op jouw landingspagina terecht.

Je zal dus verschillende onderdelen moeten optimaliseren bij advertenties.

Allereerst optimaliseer je de zoekwoorden waar je op adverteert, want je wil alleen adverteren op zoekwoorden die ook daadwerkelijk conversies opleveren.

Ten tweede optimaliseer je de advertenties die mensen te zien krijgen, want deze moeten er wel toe leiden dat mensen jouw pagina bezoeken.

Als laatste optimaliseer je de landingspagina. Want bezoekers moeten hier overtuigd worden om tot conversie over te gaan.

Vaak wordt het derde onderdeel vergeten, waardoor mensen dus klikken, niet overtuigd raken en vervolgens de pagina verlaten. Zo gooi je veel advertentiebudget weg, omdat je wel betaalt voor iedere klik op jouw advertentie.

Uiteraard is adverteren iets complexer dan hoe ik het nu uitleg, maar als je deze drie onderdelen goed uitvoert kom je al een heel eind. Je kunt dan al winstgevende campagnes draaien door goed te optimaliseren voor Google Ads.

Google Optimalisatie uitbesteden aan Leadi

Vind je Google optimalisatie toch iets te ingewikkeld klinken? Dan kun je het altijd nog uitbesteden aan ons.

We zijn specialist in SEO en SEA, en werken met sprints. Zo kun je zelf kiezen of je de kennis, de uitvoering of beide services afneemt. Tegelijkertijd behoud je alle flexibiliteit omdat je niet vastzit aan lange contracten.

Deze sprints zijn uniek in de Nederlandse wereld van zoekmachinemarketing.

Wil je meer weten? Lees dan meer over onze werkwijze of bekijk wat de sprints precies inhouden.