Zakelijke leads vormen een cruciaal element voor elk B2B bedrijf. Ze vertegenwoordigen potentiële klanten die interesse hebben getoond in je aanbod.
Leads kopen is een verleidelijke oplossing om snel aan leads te komen. Het is echter niet de beste oplossing. Deze mensen zijn doorgaans niet daadwerkelijk geïnteresseerd in jouw services of diensten, waardoor veel tijd verloren gaat aan koude acquisitie.
Leadgeneratie met goede online marketing is een beter idee. Je trekt hiermee leads aan die daadwerkelijk op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt.
In dit artikel lichten we verder toe waarom het kopen van zakelijke leads niet de meest effectieve aanpak is. We bespreken ook hoe je in plaats daarvan, met online marketing, je eigen waardevolle zakelijke leads kunt aantrekken.
Waarom zakelijke leads kopen een slecht idee is
Het kopen van zakelijke leads is voor veel bedrijven een verleidelijke optie voor hun B2B marketing. Het lijkt een snelle manier van leadgeneratie, maar er kleven echter een aantal nadelen aan.
Uiteindelijk is het opvolgen van deze leads niets minder dan koude acquisitie. Je moet dus veel moeite doen om deze leads te overtuigen, en de kans dat ze op het moment van contact ook echt zoeken wat jij aanbiedt, is erg klein.
Andere nadelen van het kopen van zakelijke leads zijn:
Lage kwaliteit leads. Gekochte leads zijn vaak van lage kwaliteit. Ze hebben mogelijk geen echte interesse in je producten of diensten.
Hoge kosten. Het kopen van een lead kan duur zijn. Zeker als je bedenkt dat veel van deze leads uiteindelijk niet zullen converteren.
Laag conversieratio. Een gekochte lead is vaak niet goed gekwalificeerd. De ratio voor conversie is hierdoor vaak erg laag en leidt tot teleurstellende resultaten.
Kortom, het kopen van zakelijke leads is geen goede oplossing. Het lijkt een snelle en eenvoudige manier om nieuwe leads te genereren, maar uiteindelijk is het een dure outbound marketing optie die niet tot de gewenste resultaten leidt.
Gelukkig zijn er andere, betere, opties beschikbaar. Met online marketing kun je ervoor zorgen dat geïnteresseerde leads naar jou toe komen in plaats van andersom.
Waarom potentiële klanten aantrekken met Online Marketing?
Online marketing is een vorm van inbound marketing die allerlei verschillende kanalen en activiteiten omvat. Enkele voorbeelden zijn:
Het vergroten van je merkbekendheid via social media kanalen zoals LinkedIn.
Het ondersteunen van de customer journey met e-mail marketing.
Het verhogen van het aantal website bezoekers met SEO.
Het grootste voordeel van online marketing is dat je alleen leads aantrekt die daadwerkelijk op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Om klanten te werven hoef je dus alleen sales gesprekken te voeren met mensen die ook echt geïnteresseerd zijn in jouw dienst of product.
Andere voordelen zijn dat je B2B leadgeneratie volledig in eigen beheer houdt, tegelijkertijd aan je naamsbekendheid werkt en dat de retentie doorgaans hoger is. We zullen dit hieronder verder toelichten.
Alleen geïnteresseerde leads
Met online marketing trek je vooral warme leads aan. Met gerichte targeting en waardevolle content bereik je namelijk mensen die interesse tonen in je product of dienst.
Je kunt deze zakelijke leads op specifieke momenten van relevante informatie voorzien. Zo vergroot je de kans dat ze een bepaalde actie te ondernemen. Denk aan het invullen van een formulier, contact opnemen of een offerte aanvragen.
Leadgeneratie in eigen beheer
Online marketing is een van de belangrijkste kanalen voor leadgeneratie. En het mooiste is dat je het volledig in eigen beheer kunt houden. Met content, leadgeneratie formulieren en social media posts bepaal jij de boodschap die je overbrengt. Zo heb je volledige controle over het genereren, kwalificeren en converteren van zakelijke leads.
In tegenstelling tot zakelijke leads kopen geeft online marketing je de mogelijkheid om alles in eigen beheer te houden. Je kunt dus zelf de kwaliteit en relevantie van je leads te optimaliseren.
Werk tegelijkertijd aan je imago en naamsbekendheid
Met online marketing kun je meer doen dan alleen zakelijke leads genereren. Met de informatie en boodschappen die je online verspreid, werk je ook aan je naamsbekendheid, imago en autoriteit.
Hoe beter je naamsbekendheid, imago en autoriteit zijn, hoe meer leads je zult aantrekken. Het is dus een win-winsituatie.
Retentie hoger dankzij online marketing
B2B leads genereren via online marketing zorgt ervoor dat een lead al een interactie heeft gehad met je merk voordat ze zich tot klant ontwikkelen. Deze vroege betrokkenheid bouwt vertrouwen op. Ze zijn bekend met je aanbod en de waarde die je levert.
Online marketing zorgt er ook voor dat je bij ze in beeld blijft. Ze vergeten je niet en komen dus weer bij je terug als ze nog een aankoop willen doen. Zo leidt online marketing doorgaans tot het aantrekken van loyale klanten.
Bekijk ook onze ultieme gids om een grondige digitale marketing strategie op te zetten.
Hoe trek je leads aan in een zakelijke markt?
Het kopen van zakelijke leads lijkt misschien verleidelijk, maar het is niet de meest effectieve strategie. Niet alleen kwantiteit is belangrijk, maar juist ook kwaliteit. Met doelgerichte online marketing kun je leads aantrekken en benaderen die echt van waarde zijn voor je bedrijf.
Investeer in online marketing en bouw een duurzame pijplijn van zakelijke leads op die je bedrijf op de lange termijn zal stimuleren.
Stap 1: Een goed aanbod voor de juiste doelgroep
Bepaal eerst je doelgroep. Ga eens na wie jouw ideale klant is. Tegen welke problemen loopt deze persoon aan en hoe kun jij dit oplossen. Hoe specifieker je bent in het bepalen van je ideale klant en hun probleem, hoe beter je ze kunt begrijpen en helpen.
In de zakelijke markt is een goed aanbod onmisbaar. Een aanbod dat specifieke problemen oplost, kan het aankoopproces zomaar eens een stuk korter maken.
Stap 2: Een goede website als online basis
Je website is de basis van online marketing. Alle kanalen zullen uiteindelijk terugleiden naar je website, waar mensen meer informatie kunnen vinden.
De website moet dus helder zijn. Het probleem en de door jou geboden oplossing moeten duidelijk zijn. Het aanbod moet goed worden weergegeven en twijfels moeten worden weggenomen.
Het doel van de website is om in contact te komen met zakelijke leads. Ze kunnen ofwel direct contact opnemen met je bedrijf of een formulier invullen, zodat ze aan je CRM systeem worden toegevoegd.
Zodra je in contact met ze bent kun je hun vragen beantwoorden en ze meer informatie geven. Zo bouw je vertrouwen op en kun je ze stap voor stap van jouw producten of diensten overtuigen.
Stap 3: Via verschillende kanalen geïnteresseerden aantrekken
Door verschillende online marketing kanalen te combineren, kun je een goede marketing strategie uitwerken. Maak gebruik van advertenties, SEO en e-mailmarketing om zakelijke leads te bereiken, met ze in contact te blijven en te converteren.
Advertenties op platformen als Google en LinkedIn werken het beste om een lead te benaderen in de zakelijke branche. SEO biedt mogelijkheden om nieuwe B2B klanten aan te trekken via zoekopdrachten in zoekmachines. Voor relevante zoektermen komt jouw website naar voren.
Met behulp van een CRM systeem kun je leadgeneratie effectief beheren. Je kunt een lead volgen en opvolgen waardoor de kans op conversie vergroot.
E-mailmarketing is een vorm van marketing automation om in contact te blijven met een lead. Om aan hun e-mailadres te komen kun je gebruik maken vanlead magnets. Dit is een freebie, korting, promotie of andere aanbieding die iemand ontvangt in ruil voor contactinformatie.
Hulp nodig bij het aantrekken van zakelijke leads?
Wil je graag meer zakelijke leads aantrekken, maar geen zakelijke leads kopen? Dan kunnen wij je helpen om de online marketing voor jouw leadgeneratie op te zetten. Wij zijn een gespecialiseerd B2B marketing bureau en hebben een effectieve marketing methode ontwikkelt om snel zakelijke leads aan te trekken in iedere branche.
Met onze bewezen aanpak zoomen we eerst in op je doelgroep, creëren we een helder en aantrekkelijk aanbod en optimaliseren we je website. Dan zijn we er helemaal klaar voor om een gedegen online marketingstrategie op te zetten. Samen met jouw verkopers zorgen we ervoor dat leads niet alleen binnenkomen, maar ook converteren.
Bekijk onze homepagina voor meer informatie en prijzen of vul onderstaand formulier in om direct contact op te nemen.