Wat is data driven marketing? Hoe ga je zelf aan de slag met data driven marketing? Wat zijn de belangrijkste kerncijfers voor data driven marketing? Hoe gebruik je AI in data driven marketing? Bruikbare analysetools 5 tips voor het toepassen van data driven marketing Voorwaarden voor data driven marketing Datagedreven marketing met Leadi

Informatie is de sleutel tot succes. Data is feitelijke informatie die een belangrijke rol speelt in marketing. Met data die je zelf verzamelt van je doelgroep, leads en klanten kun je diepe inzichten verkrijgen en daar je marketing strategie op baseren.

Data driven marketing speelt een belangrijke rol in B2B bedrijven. Met data kun je namelijk bepalen hoe je de zakelijke doelgroep het beste kunt bereiken, vertrouwen op kunt bouwen en aan langdurige relaties kunt werken.

In dit artikel gaan we dieper in op de mogelijkheden van data gedreven marketing en hoe dit kan bijdragen aan het optimaliseren van je digital marketing strategie.

Wat is data driven marketing?

Data driven marketing houdt in dat je data gebruikt om beslissingen te maken voor marketingstrategieën en activiteiten. Je gebruikt dus data om meer inzicht te krijgen in de behoeften, de voorkeuren en het koopgedrag van je zakelijke doelgroep.

Voor B2B data driven marketing worden diverse gegevensbronnen gebruikt, zoals klantinformatie, marktonderzoek, website-analyses en interacties via verschillende kanalen.

Welke voordelen heeft jouw bedrijf van een data driven aanpak?

Het gebruik van een data driven marketing strategie zorgt ervoor dat je beslissingen beter kunt onderbouwen en dat deze meer resultaatgericht zijn. Data driven marketing draagt bij aan een efficiëntere en effectievere benadering van B2B-marketing.

Data driven marketing helpt in een B2B context om keuzes te maken voor:

  • De doelgroep. Het analyseren van historische klantgegevens geeft inzicht in het gedrag van verschillende segmenten binnen je doelgroep. Hiermee kun je persona’s creëren en gerichte campagnes creëren die aansluiten op hun specifieke behoeften.

  • Het aanbod. Met data kun je zien welke producten het best verkocht worden of het best beoordeeld worden. Je kunt hiermee je aanbod optimaliseren en marketinginspanningen richten op de best verkopende producten.

  • Kanalen. Met data kun je de prestaties van verschillende kanalen monitoren. Door de effectiviteit van elk kanaal te meten kun je bepalen welke kanalen het meest geschikt zijn voor je marketing strategie.

  • Targeting. Met een data driven aanpak kun je voorspellen welke leads de meeste kans maken om te converteren. Het sales team kan zich hierdoor richten op leads met de hoogste potentie.

  • De richting van het bedrijf. Met datagedreven marketing kun je markttrends ontdekken en gegevens van concurrenten analyseren. Op basis hiervan kun je strategische beslissingen nemen om een bepaalde richting in te gaan met je bedrijf.

Hoe ga je zelf aan de slag met data driven marketing?

Je kunt eenvoudig met data driven marketing beginnen door beslissingen te nemen op basis van simpele gegevens die al beschikbaar zijn. Denk aan gegevens van klanten, je website of verkopen.

Stap 1: Data verzamelen

Door je CRM systeem te koppelen aan je website kun je eenvoudig de volgende gegevens verzamelen:

  1. Gedrag van websitebezoekers:
    Denk aan paginaweergaven, tijd op de site, bezochte pagina’s en interacties. Met deze gegevens kun je ontdekken met welke content je je doelgroep het meest aanspreekt, welke pagina’s het meest worden bezocht en waar bezoekers juist afhaken. Aan de hand hiervan kun je de gebruikservaring optimaliseren en aansluitende content maken.

  2. Advertentiedata:
    Verzamel klikfrequenties, vertoningen, kosten per klik en conversies vanuit je advertenties. Met deze gegevens kun je de effectiviteit van je advertenties beoordelen, je budget optimaliseren en betere resultaten of een hoger rendement behalen.

  3. Gedrag leads:
    E-mail marketing is een goede manier om het gedrag van leads te onderzoeken. Bekijk hoe vaak je leads een e-mail openen, doorklikken naar je website, een bijlage downloaden of een formulier invullen. Het gedrag van leads vertelt je een hoop over hun interesses en doelen. Met deze informatie kun je gerichte marketingacties ondernemen om hen verder door de sales funnel te begeleiden.

  4. Gedrag klanten:
    Het volgen van gedrag blijft belangrijk nadat leads zijn geconverteerd. Kijk naar gegevens als aankoopgeschiedenis, interacties met de klantenservice en feedback. Hiermee kun je mogelijkheden vinden voor upselling en cross-selling en werk je aan het onderhouden van een langdurige relatie.

  5. Sociale media interacties:
    Kijk naar data, zoals likes, shares en comments om inzicht te krijgen welke content het meest populair is. Op deze manier leer je je doelgroep beter kennen en kun je content ontwikkelen die beter aanspreekt op hun interesses of doelen.

  6. App-gedrag (indien van toepassing):
    Als je bedrijf een app heeft kun je gegevens verzamelen over hoe gebruikers je app gebruiken. Welk onderdeel van de app wordt het meest bezocht of juist helemaal niet bezocht. Worden er in-app inkopen gedaan, wanneer verlaten gebruikers je app vaak etc. Met deze gegevens kun je de app verder optimaliseren.

Stap 2: Data analyseren

Nadat je gegevens hebt verzameld kun je ze gaan analyseren. Zorg ervoor dat de gegevens overzichtelijk en gegroepeerd zijn. Bepaal wat je uit de gegevens wil halen en kies vervolgens een bijpassende analysetechniek, bijvoorbeeld:

  • Predictive Digital Analytics. Schat in wat er waarschijnlijk zal gebeuren door middel van statistische technieken en machine learning algoritmen.

  • Machine Learning (ML) en Prescriptive Analytics. Voorspel mogelijke uitkomsten en suggereer de beste acties om bedrijfspraktijken te verbeteren. Denk aan het voorspellen welke leads klaar zijn voor conversie, op basis van historische gegevens.

  • Descriptieve analyse. Gebruik van statistieken zoals gemiddelden, medianen, standaarddeviaties en percentielen om een samenvatting van gegevens te krijgen.

  • Trendanalyse. Identificeer trends in gegevens over tijd. Bijvoorbeeld, het volgen van de trend van websiteverkeer gedurende verschillende maanden.

  • Kanaal analyse. Bepaal welke marketingkanalen bijdragen aan conversies en toekenning van waarde aan elk kanaal om de effectiviteit van je marketingmix te begrijpen.

Stap 3: Analyses omzetten in acties

Met de geanalyseerde gegevens krijg je belangrijke inzichten. Vertaal deze inzichten naar concrete acties die je kunt uitvoeren. Stel vervolgens een gericht actieplan op en communiceer dit met je team.

Implementeer de geplande acties en monitor de resultaten voortdurend. De directe feedback kun je gebruiken om acties terug te draaien of verder te optimaliseren.

Data driven marketing toepassen

Wat zijn de belangrijkste kerncijfers voor data driven marketing?

Kerncijfers geven inzicht in de prestaties en effectiviteit van je digital marketing strategie. Aan de hand van deze gegevens kunnen marketeers beslissingen nemen om strategieën te optimaliseren.

Belangrijke kerncijfers zijn:

  • ROAS (Return on Ad Spend):

Uitleg: ROAS meet de opbrengst die wordt gegenereerd uit advertentie-uitgaven. Het wordt berekend door de totale omzet van advertenties te delen door de kosten van die advertenties.

Belang: ROAS geeft inzicht in de effectiviteit van advertentie-uitgaven. Een ROAS van 3:1 betekent bijvoorbeeld dat voor elke geïnvesteerde euro in advertenties, 3 euro aan omzet wordt gegenereerd.

  • ROI (Return on Investment):

Uitleg: De ROI meet de algemene opbrengst van een investering, inclusief alle kosten. Het wordt berekend door de winst te delen door de totale investeringskosten en wordt vaak uitgedrukt als een percentage.

Belang: De ROI geeft een overkoepelend beeld van de winstgevendheid van alle marketinginspanningen; zowel online als offline investeringen.

  • CTR (Click-Through Rate):

Uitleg: CTR meet het percentage mensen dat op een advertentie of button klikt in vergelijking met het totale aantal mensen dat de link heeft gezien.

Belang: CTR geeft inzicht in de mate van betrokkenheid bij je advertenties. Een hogere CTR duidt op meer interactie, maar het is belangrijk om het in context te plaatsen met andere gegevens.

  • Conversieratio:

Uitleg: Conversieratio meet het percentage mensen dat een gewenste actie uitvoert, zoals een aankoop of inschrijven voor de nieuwsbrief. Dit wordt gemeten ten opzichte van het totale aantal mensen dat een specifieke pagina heeft bezocht.

Belang: De conversieratio is cruciaal om de effectiviteit van je website of marketingcampagnes te evalueren. Een hogere conversieratio wijst op een effectieve funnel.

  • Customer Lifetime Value (CLV):

Uitleg: CLV meet de verwachte totale omzet die een bedrijf kan genereren van een specifieke klant gedurende hun hele relatie.

Belang: CLV helpt bij het begrijpen van de langetermijnwaarde van klanten en stelt bedrijven in staat om gerichte marketinginspanningen te richten op het behouden en upsellen van klanten.

Hoe gebruik je AI in data driven marketing?

Volgens de DDMA, de grootste branchevereniging voor marketing en data,staat Artificial Intelligence (AI) centraal in de ontwikkelingen die in 2024 zullen plaats vinden. Zo zal AI meer ingezet gaan worden voor hyperpersonalisatie en zal het meer gaan terugkomen in tools en productiesystemen.

Daarbij zal AI een grotere rol gaan spelen in communicatie. Zo heeft Klarna al laten weten dat ze 700 man personeel minder nodig hebben nu de samenwerking met OpenAI goed verloopt. De chatbot lost problemen gemiddeld 6 keer zo snel op en vanuit feedback blijkt dat mensen minstens net zo tevreden zijn over de service.

Bruikbare analysetools

Er zijn verschillende krachtige tools beschikbaar om gegevens te visualiseren en inzichtelijk te maken. Hier zijn enkele van deze tools:

  • Looker (nu onder Looker Studio):

Functies: Looker biedt uitgebreide functies voor gegevensanalyse en visualisatie. Het stelt gebruikers in staat om dynamische dashboards te maken, diepgaande analyses uit te voeren en gegevens te verkennen die gebruikt kunnen worden voor data driven marketing.

Voordelen: Realtime samenwerking, aanpasbare dashboards en integratie met diverse gegevensbronnen.

  • Microsoft Power BI:

Functies: Power BI is een krachtige tool voor business intelligence en gegevensvisualisatie. Het biedt interactieve dashboards, uitgebreide rapportage en de mogelijkheid om gegevens van verschillende bronnen te integreren.

Voordelen: Integratie met veelgebruikte Microsoft-producten, krachtige datamodellering, en het is beschikbaar als zowel desktop- als cloudgebaseerde versie.

  • Tableau:

Functies: Tableau is bekend om zijn intuïtieve interface en geavanceerde gegevensvisualisatie. Het stelt gebruikers in staat om interactieve dashboards te maken en complexe analyses uit te voeren.

Voordelen: Breed scala aan visualisatiemogelijkheden, eenvoudige connectiviteit met verschillende gegevensbronnen, en een actieve gebruikerscommunity.

  • Google Data Studio:

Functies: Data Studio, onderdeel van het Google Marketing Platform, maakt het eenvoudig om aantrekkelijke rapporten en dashboards te maken met behulp van gegevens uit verschillende bronnen.

Voordelen: Gratis te gebruiken, eenvoudige integratie met Google-producten, realtime samenwerking en aanpasbare rapportages.

Bij het kiezen van een tool is het belangrijk om rekening te houden met de specifieke behoeften van je organisatie, de complexiteit van je gegevens, het gebruikersgemak en het budget.

Veel van deze tools bieden gratis proefversies, zodat je de mogelijkheid hebt om ze uit te proberen voordat je een definitieve beslissing neemt.

5 tips voor het toepassen van data driven marketing

  1. Houd je gegevens bij in één systeem.
    Zorg ervoor dat al je klantgegevens samenkomen in één centraal systeem. Dit is essentieel is voor een effectieve data driven marketing strategie. Met gegevenscentralisatie kun je betere beslissingen nemen.

  2. Voer regelmatig analyses uit.
    Het gedrag van je B2B doelgroep evolueert voortdurend. Het is dus belangrijk om regelmatig analyses uit te voeren, zodat je kunt nagaan of er veranderingen zijn in patronen of trends.
    Het continu analyseren van data maakt het mogelijk om je marketingstrategie voortdurend aan te passen en te verbeteren. Je kunt hierdoor snel reageren op veranderingen in de markt.

  3. Deel inzichten met het team.
    Betrek je team bij je data driven marketing aanpak door regelmatig inzichten te delen. Door het hele bedrijf op de hoogte te houden, kunnen collega’s actief bijdragen aan de strategie. Het vergroot de betrokkenheid en zorgt ervoor dat de gehele organisatie profiteert van de voordelen van data driven marketing.

  4. Verhoog de IT-kennis van je team.
    Aangezien data analyses steeds meer afhankelijk zijn van software, is het belangrijk om je team te trainen om de benodigde software te gebruiken. Personeel dat goed met de software om kan gaan zal betere analyses maken en betere beslissingen kunnen nemen.

  5. Selecteer de juiste tools.
    Maak weloverwogen keuzes bij het selecteren van tools voor data driven marketing. Kies voor software die kan integreren met systemen die je al gebruikt. Zo is de impact minimaal voor maximale resultaten.

Voorwaarden voor data driven marketing

People, Process en Technology is het framework van data driven marketing. Het wordt ook wel de gouden driehoek genoemd.

Voor een succesvolle data driven organisatie is het namelijk cruciaal om de juiste mensen met de juiste vaardigheden te hebben, ondersteund door geavanceerde tools en technologieën.

Gouden driehoek voor data driven marketing

People

Ondanks de opkomst van tools blijft het vertalen van inzichten naar acties een belangrijke taak. Bewustwording van vooroordelen (biases) bij het analyseren van data is cruciaal, zoals de bevestigingsbias en valse causaliteit. Een goede marketeer moet dus over deze kapaciteiten beschikken.

Tools & Technology

Essentieel voor data analyse zijn tools en technologieën. Ze helpen om data van verschillende bronnen te combineren en te visualiseren. Met de toenemende toegankelijkheid van AI-gedreven tools ontstaan er meer mogelijkheden voor verschillende analyses, waarmee voorspellingen en aanbevelingen kunnen worden gedaan.

Process

Het proces is de derde dimensie van data driven marketing en beschrijft vooral het ‘hoe’. Het omvat herhaalbare acties die in theorie hetzelfde resultaat opleveren. Collega’s moeten hun rol begrijpen, wat instructies en training vereist. Elk proces moet meetbare indicatoren hebben om het succes te meten, waardoor het proces zelf ook data driven wordt.

Datagedreven marketing met Leadi

Bij Leadi zijn we van mening dat data onmisbaar is voor goede online marketing. Van het kiezen van nieuwe kanalen tot het inzetten van social media marketing om nieuwe potentiële klanten te bereiken. Alle marketing zou data gedreven marketing moeten zijn.

Wij zijn zelf een data driven organisatie die data gebruikt om onze klanten beter van dienst te kunnen zijn. Met data verkrijgen we diepgaande inzichten in je doelgroep om de juiste data driven marketing strategie op te stellen en uit te voeren.

Wil jij graag meer uit je data halen? Vul dan onderstaand formulier in en laat ons weten hoe we je kunnen helpen. We nemen zo snel mogelijk contact met je op om de mogelijkheden voor een data driven marketing strategie te bespreken.

    Neem contact op