Belangrijkste punten Wat is call tracking? Hoe werkt call tracking De voordelen van call tracking en telefonische conversies Integratie met online marketing Kies de juiste call tracking provider Samenvatting

Weet jij waar bellers vandaan komen? En of ze converteren? Nee? Dan is call tracking wat je nodig hebt!

Call tracking biedt data en inzichten om de bron van inkomende oproepen te identificeren en op te volgen. In dit artikel vertellen we hoe je call tracking kunt inzetten en hoe je daarmee je digitale marketing strategie en klantenservice kunt optimaliseren.

Belangrijkste punten

  • Call tracking is een systeem dat gegevens verzamelt over binnenkomende telefoongesprekken om de effectiviteit van zowel offline en online marketing campagnes te meten en te verbeteren.

  • Met technologieën zoals een dynamisch telefoonnummer en AI-gedreven spraakanalyse kunnen call trackingsystemen gedetailleerde informatie leveren over de oorsprong van oproepen en klantinteracties.

  • Call tracking biedt integratiemogelijkheden met online marketing tools en CRM-systemen om de ROI te meten en de klantenservice te verbeteren. Hierbij wordt rekening gehouden met privacy en veiligheid.

Wat is call tracking?

Call tracking is een systeem dat informatie verzamelt over binnenkomende telefoongesprekken. Zo kun je niet alleen het telefoonnummer van de beller achterhalen, maar ook de bron van de oproep en zelfs de effectiviteit van een specifieke marketing campagne.

Zonder call tracking heb je als bedrijf geen idee welke marketing campagne leidt tot telefonisch klantcontact of waar converterende bellers vandaan komen. Het zou dus zomaar kunnen dat je hierdoor een campagne voortzet die eigenlijk niets oplevert.

Met telefonische data kun je nauwkeurige marketing- en verkoopstrategieën ontwikkelen. Dit zal leiden tot betere resultaten, meer conversies en een hogere ROI. Call tracking is dus eigenlijk een hulpmiddel om telefonische conversies te koppelen aan marketinginspanningen.

Wat is inbound call tracking?

Inbound call tracking is een technologie waarmee bedrijven inkomende oproepen vanuit verschillende marketing kanalen kunnen volgen en analyseren. Het maakt gebruik van unieke nummers voor verschillende bronnen om inkomende oproepen te koppelen aan specifieke advertenties of inbound marketing campagnes.

Voor wie is call tracking geschikt?

Call tracking is geschikt voor ieder bedrijf dat (veel) telefoontjes ontvangt van klanten of leads. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven met een toegewijde klantenservice.

Je kunt met call tracking inzicht krijgen in bepaalde zoekacties en digitale marketing prestaties, zodat je deze kunt optimaliseren. Ook kun je werken aan lead nurturing door gesprekken met de beller te personaliseren, omdat historische gegevens direct beschikbaar zijn.

Hoe werkt call tracking

Om te beginnen met call tracking zal je eerst een call tracking provider moeten kiezen. Via deze provider krijg je een of meerdere dynamisch telefoonnummers die je op verschillende plaatsen kunt integreren. Denk aan het plaatsen in advertenties, op je website, in je nieuwsbrief of andere bronnen.

Dit dynamisch telefoonnummer wordt doorgeschakeld naar het telefoonnummer van je bedrijf. Hierdoor komen alle bellers direct met jou in contact. Met dynamische nummerinvoeging (DNI) kun je echter de herkomst van de beller kan achterhalen, waardoor je belangrijke data kunt verzamelen.

Je kunt dit dynamisch telefoonnummer overigens ook off line publiceren in magazines, kranten of op billboards. Hierdoor kun je ook het effect van off line marketinginspanningen meten.

Hoe werkt call tracking

Welke data wordt verzameld?

Afhankelijk van de call tracking provider die je kiest en het systeem dat daaraan gekoppeld is, kun je de volgende gegevens verzamelen vanuit inkomende telefoontjes:

  • De herkomst van de bellers.

  • Het aantal ontvangen oproepen per bron.

  • De telefoonnummers van de bellers.

  • De datum en tijd van de gesprekken.

  • De duur van de gesprekken.

  • Wachttijd.

  • Of de beller nieuw of een herhaalde beller is.

Maar er is meer. Sommige providers bieden de mogelijkheid om gesprekken automatisch te transcriberen en analyseren met behulp van kunstmatige intelligentie. Je kunt hierdoor bepalen of er tijdens het gesprek een conversie heeft plaatsgevonden.

De voordelen van call tracking en telefonische conversies

Telefonische leads zijn nog steeds een belangrijke bron voor het behalen van conversies. Het persoonlijke contact geeft vertrouwen, omdat vragen direct worden beantwoord.

Telefonische conversie draagt vaak bij aan herhaalaankopen en klantloyaliteit, zeker voor wat betreft grote of complexe aankopen.

De voordelen van call tracking zijn:

  • Je verzamelt realtime gegevens waardoor je direct kunt inspelen op behoeften van potentiële klanten die op het punt staan een aankoopbeslissing te nemen.

  • Met de gegevens kun je diepgaande analyses uitvoeren om de marketing efficiëntie te verbeteren.

  • Door het opnemen van telefoongesprekken kun je achterhalen waar het telefonisch contact over ging. Je kunt hierdoor effectief ingaan op de behoefte van de klant.

  • Het opnemen en transcriberen van gesprekken kan bijdragen aan het verbeteren van de klantenservice.

  • Je kunt bepalen wat de piekmomenten zijn voor binnenkomende oproepen. Op deze momenten kun je voldoende personeel inzetten om telefonische conversies te optimaliseren.

Call tracking en klantenervaring

Klantervaring is een belangrijk aspect van telefonische conversie. Je bent in direct contact met telefonische leads die hun vragen snel en volledig beantwoord willen hebben.

Met call tracking kun je gesprekken opnemen en realtime data verzamelen over de klantreis. Vanaf het eerste contact tot uiteindelijke verkoop. Als bedrijf kun je hierdoor de klantervaring meten en zo de klanttevredenheid verhogen.

Kortom, call tracking stelt je in staat een dieper begrip van telefonische klantbehoeften te krijgen. Door dit te integreren in de klantenservice kun je meer telefonische conversie bereiken. Het is dus zowel geschikt om de klantenservice te verbeteren als de conversieratio te verhogen.

Integratie met online marketing

Een van de grootste voordelen van call tracking is de mogelijkheid om het te integreren met online marketing tools. Bij het kiezen van call tracking software, is het belangrijk om te kiezen voor een oplossing die goed integreert met platformen zoals:

  • Google Analytics

  • AdWords

  • Jouw CRM systeem

Een goede integratie met je huidige systemen zorgt voor een naadloze workflow. Je kunt hierdoor makkelijker online marketing campagnes meten en optimaliseren.

Google Analytics en Google Ads

Je kunt call tracking koppelen aan Google Analytics en Google Ads. Door het telefonisch contact te koppelen aan deze tools kun je nog meer inzicht krijgen in de prestatie van campagnes.

Met een dynamisch telefoonnummer krijg je meer inzicht in de prestaties van advertenties en kun je bepalen welke advertenties de meeste telefonische leads genereren.

Je kunt in Google Analytics en Google Ads eenvoudig een conversieactie voor ‘Telefoonoproepen’ toevoegen aan advertentie campagnes. Dit wordt dan getrackt via advertenties in Google Ads, zodat je marketing activiteiten kunt analyseren.

Let echter op met dubbele conversies. Wanneer je ‘klik op telefoonnummer’ in de advertentie instelt als conversie, dan krijg je zowel een conversie via Google Analytics voor de klik op het telefoonnummer, als via call tracking voor het gebruik van het dynamische telefoonnummer.

Je kunt er bij het instellen van de advertentie voor kiezen om het telefoonnummer niet als conversie te laten tellen. Daarbij kun je zelf aanklikken welke conversies er wel voor de campagne gemeten worden.

SEO en zoekwoorden optimalisatie

Je kunt call tracking ook inzetten om je SEO strategieën en zo de vindbaarheid voor bepaalde zoekwoorden te optimaliseren. Het is namelijk mogelijk om call tracking aan bepaalde zoekwoorden te koppelen.

Daarnaast biedt call tracking inzicht in klantvoorkeuren, pijnpunten en trends, wat het mogelijk maakt voor bedrijven om hun marketing boodschappen te verfijnen en daarmee de juiste doelgroep te bereiken voor verbeterde campagneprestaties.

Kies de juiste call tracking provider

Om call tracking zo effectief mogelijk te maken is het belangrijk om de juiste provider te kiezen. Zo biedt een goede provider integratie met analytische tools en CRM-systemen die je momenteel al in gebruik hebt. Alleen op deze manier voegt call tracking waarde toe om een compleet klantbeeld te creëren en leads goed te managen.

Overige belangrijke punten om op te letten bij het kiezen van de juiste call tracking provider zijn:

  • Gebruiksvriendelijkheid. Bekijk het dashboard, de rapportages en andere belangrijke onderdelen en ga na of het eenvoudig is om mee te werken.

  • Aanpasbaarheid. In hoeverre kunnen de mogelijkheden aangepast worden aan de specifieke behoeften van jouw bedrijf.

  • Schaalbaarheid. Kan de call tracking software met je bedrijf meegroeien?

  • Prijs. De prijs is ook niet onbelangrijk. Maak een goede afweging tussen de mogelijkheden en het kostenplaatje.

Samenvatting

Integratie van call tracking stelt bedrijven in staat om hun data compleet te maken, KPI’s te verbeteren en inzichten te verkrijgen in wat klanten motiveert om te bellen.

Het verzamelen van waardevolle telefonische data, biedt inzicht in klantgedrag waarmee je marketing campagnes kunt optimaliseren. Call tracking stelt bedrijven in staat om betere resultaten te behalen en een hogere ROI te realiseren.

We kunnen dus concluderen dat call tracking een krachtig hulpmiddel is voor bedrijven om hun digitale marketing strategieën te verfijnen en hun klantenservice te verbeteren.